O-maskine i Hellerup

af Jens N, Fredericia, 29/7 2018, 22:36 (2385 dage siden) @ Dampfmeisteren

Belastningen er togvægten der er hængt efter lokomotivet. Det varierer derfor med antallet af godsvogne og hvad der er lastet i godsvognene.
Trækevne er maksimal togvægt fastsat efter toghastigheden, maskinens kapacitet og strækningens stigning og med reserve til f.x. glatte skinner m.v. Derfor vil en dygtig fører og fyrbøder på en god dag nemt kunne trække 10%-20% mere end trækevnen.


Det lyder som samme system der anvendes i dag. F.eks. er størst tilladte belastning på MZ4 2.500 tons, men kun 1.700 tons mellem Århus og Fredericia pga. strækningens stigninger. På gode dage kan man sikkert også trække 10-20% flere tons den vej, men så kan det ikke garanteres at køreplanen kan holdes eller kørslen gennemføres.

Jeg syntes dog fortsat at logikken halter hvis O maskinens belastning kan være højere end trækkeevnen?
Er det så rent gætteri fra personalets side på hvor tungt toget kan være, hvis man vælger at overskride trækkeevnen?

Og hvorfor er der en nedre grænse for belastningen? Betyder det at en O maskine ikke må køre med en enkelt vogn der vejer 9 tons? Det lyder jo absurd.

Mvh. Jens


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak