O-maskine i Hellerup

af Steffen Dresler, 28/7 2018, 22:43 (2386 dage siden) @ TorstenVig

Her lidt om lokomotivet.

Nr. 334 blev i sin sidste driftsperiode op til lidt over midten af 1950´erne, anvendt til at fremføre lokale godstog mellem Godsbanegården-Lersøen, trækkeevne 340 t. Belastning mellem 123 og 348 t og Lersøen-Hellerup, trækkeevne 430 t. Belastning mellem 57 og 421 t.
Lokomotivet blev ofte belastet over det tilladte, men tilsyneladende uden at det gik ud over materiellet. Især kørslen mellem Lersøen og over Nørrebro (mod Godsbanegården via Vigerslev, Godsringen) krævede sit yderste af lokomotivet (og lokomotivpersonalet), når toget skulle rangeres ud på hovedsporet mellem tre S-tog og op af den stejle rampe mod Nørrebro station. Lokomotivet blev hensat 10-09-1954 for eftersyn.
Nr. 334 var det mest sejlivede O lokomotiv i 1. Distrikt og var den 31-10-1955 stationeret på Godsbanegården og endelig den 31-12-1955 i Helsingør. Det blev dog stadig anvendt fra Godsbanegården. Herefter blev det så brandskadet i remisen i Helsingør samme år og reparationsarbejderne kostede 10.418,66 kr. Da det i datidens penge var en aldeles stor omkostning må man antage, at der virkeligt var brug for dette lokomotiv, da det ellers normalt ville have været udrangeret p.g.a. skaderne. Tjenestemæssigt af O maskinerne, var det faktisk kun nr. 334 der blev anvendt i 1. Distrikt.
Lokomotivet blev så endelig hensat på Nørrebro (Lygten) den 17. juni 1957.
Nr. 334 ansås jf. skrivelse nr. 502.0 bilag 2 af 13-03-1958 i for dårligt stand og det samme gjorde sig gældende for nr. 315 og 318, da de jf. skrivelse Ma.2/599 af 28-05-1958 var blevet opbevaret udendørs og begge var fuldstændigt afmonterede for armaturer og gangtøj mv. Derfor skønnedes ingen af de ovennævnte lokomotiver for brugbare, da en påregnet istandsættelse ville blive alt for dyr.
Nr. 334 blev udrangeret ved skrivelse M2685 af 26-03-1958. Det blev herefter solgt til ophugning ved H. I. Hansen.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak