BR 03.10, 23 og 41 til DSB?

af Steffen Dresler, 10/5 2017, 09:47 (2746 dage siden) @ Oversmeden

Kære alle

Jeg er helt sikker på, at trækkraftsudvalgets ønsker på mødet afholdt i August 1940, overhovedet ikke afspejler den kommende virkelighed for DSB. Altså for mig at læse nogle fredstidshandlinger og ønsker, der blev behandlet trods den nylige besættelse. Tingenes kommende alvor var slet ikke aktuel for DSB endnu. Jeg har dog ikke personligt set det nævnte referat (DSB notat eller Frichs referat?), men det er jo lige vand på Frichs mølle i og med, at det omtaler nye lyntog og hvem skulle fremstille dem?

Udenrigsministeriet havde allerede den 23. april 1940 meddelt den tyske Rigsregering, at Danmark (DSB) havde accepteret den af tyskerne fremlagte 10 punktsplan, hvori bl.a. stod anført, at DSB skulle være behjælpelig med at gennemføre tyske transporter i Danmark. Yderligere at DSB (Generaldirektøren efter aftale med de faglige organisationer) havde lovet at stille danske lokomotivbesætninger til rådighed, for at gennemføre de anførte transporter.

Den omtalte tegning af en BR 23 med dansk type III tender er anført som NL 201.4 HL 25A af 01. JUN 1942, altså to år efter trækkraftudvalgets møde i august 1940. Så interessen for tyske konstruktioner, bygget her eller i Danmark, var således ikke slut, men nok mere aktuel nu, bl.a. i og med det stigende antal tyske transporter til/fra/gennem Danmark og DSB manglende større trækkraft. Og så var vi jo gode samarbejdspartnere!!

Så jeg tror at trækkraftudvalgets ønsker og beslutninger blev stærkt justerede efterhånden som krigen skred frem. For hvis ikke, var man da ikke sin opgave voksen.

Og med hensyn til dieseltraktion havde DSB jo allerede fravalgt denne form på det værende tidspunkt, da der ikke var udviklet god, solid, holdbar og økonomisk forsvarlig trækkraft noget sted (bortset fra USA), hvorfor det var dampen, der var aktuel. Her kunne endda fås lokomotiver med større ydelser til en billigere penge. Og så var kul billigere end brændolie.

Men krigens gang afgjorde jo ganske enkelt udviklingen, bl.a. med en begyndende ombygning af litra P til PR.

Først da freden havde lagt sig over Europa og krigens frembringelser blev tilgængelige for det civile marked og oliepriserne faldt, kom en realistisk interesse igen for dieseltraktion i og med GM lokomotiverne.

Med venlig hilsen

Steffen DResler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak