BR 03.10, 23 og 41 til DSB?

af UTJ, 9/5 2017, 11:33 (2747 dage siden) @ Steffen Dresler

Hvis man ville have haft tyske konstruktioner, kunne man sikkert få tegningsmaterialet stillet til rådighed. Det er egentlig mere interessant at undersøge hvad bevæggrundene til at genbygge E-lok var, udover at man havde 11 stk i forvejen og at man skulle have flere store lok i en fart.

DSB var jo i bekneb ned så mange andre ting og man anskaffede godsvogne, samt trykluftbremse i stedet. Det er nok mere sandsynligt at DSB's ledelse i mange henseender blot så krigstiden som en udskydelse af den kommende motorisering, herunder blev de påtænkte MY-lok jo først bestilt efter krigen. I den sammenhæng betød det mindre hvilke damplok man byggede til midlertidigt brug, blot de kunne brnyttes på eksisterende infrastruktur.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype

Den 15. maj 1943 skrev Maskinchefen ved DSB - Civilingeniør Hedegaard Christensen - denne artikel om statsbanernes nye motorvogn litra MK til bladet Ingeniøren. Det første togsæt af litra Mk-FK blev leveret fra Frichs og Scandia samme år.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak