BR 03.10, 23 og 41 til DSB?
Kære UTJ
Det muligvis korrekte svar på dit spørgsmål om, hvorfor damp og ikke diesel og hvorfor de dansk byggede E-maskiner, kan læses her:
http://www.jernbanen.dk/artikler.php?artno=25
- Hvorfor damp og ikke diesel og
- De dansk producerede E-maskiner.
I samme anledning er anført, at et eventuelt køb af BR 03.10 i Tyskland først kunne materialiseres engang i 1945/46 jf. en ministeriel undersøgelse, hvorfor man ville undersøge om en licensaftale kunne gennemføres med Frichs som bygger. Men p.g.a. krigen blev dette ikke til noget.
Der er endvidere anført, at DSB før krigen ikke var interesseret i at finansiere Frisch' forsøg på at fremstille hverken af 1600 HK eller større lokomotiver diesellokomotiver, men udelukkende var interesserede i mindre 800/1000 hk diesellokomotiver samt kraftigere MO motorvogne.
Iøvrigt var disse udtalelser fra Frichs side med bygning af større diesellokomotiver på DSB vegne, udelukkende et forsøg på fra Frichs side, at komme ud af det hjørne, man selv havde manøvreret sig ind i med fornyelsen af 1936 eneretskontrakten.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler