Vesttyskland 1976 - Rheine og Emslandsstraekningen (3 del)
Her følger så 3de og sidste del med billeder fra mit besøg i Rheine i juli 1976.
Ganske kort om BR 042 (ikke at forveksle med det 1E koblede BR 42 krigslokomotiv). DRG udviklede i 1937 et hurtiggående enhedsgodstogslokomotiv til erstatning for de mange forældede G8 (1D koblede) lokomotiver som fandtes i mange varianter fra de daværende delstatsbaner. Valget faldt på et 1D1 (Mikado) lokomotiv og DR fik i 1937 leveret de første to prototyper. Serieleveringen startede i 1938 og indtil 1941 blev der fremstillet ialt 366 emsemplarer. Lokomotivet blev betragtet som et særdeles vellykket universal lokomotiv til både hurtige godstog og middelsvære persontog. Efter WW2 fik DB 216 loks og DR 122, mens resten forblev i Polen og et par enkelte i Tjekkoslovakiet og Sovjetunionen.
Både DB og DR begyndte en renovering af mange af deres enhedslokomotiver i 50erne med nye kedler af mere moderne materialer, og BR 41 hos DB var ingen undtagelse. I perioden 1957-1963 fik 107 BR 41 ved DB nye kedler der samtidigt var forbedret med forbrændingskammer. 40 loks fik ved ombygningen oliefyring og disse maskiner blev benævnt BR 042 ved omnummereringen i 1968. Alle 042 loks blev i perioden 1967-1968 stationeret i Rheine.
DB 042 356 ved Salzbergen juli 1977 (Jung, 1940/ 9314, udr. 20/5/1977)
Et vellykket portræt af DB 042 024 i Lingen juli 1976 (Henschel, 1939/24326, udr 24/02/1977, bevaret og driftsklart ved Deutsche Museumsbahn i Darmstadt-Kranichstein)
DB 042 186 ved Bentlagen juli 1976 (Esslingen, 1939/4357, udr 26/10/1977, bevaret hos Eisenbahnmuseum Gummersbach-Dieringhausen)
DB 042 218 forlader Rheine juli 1976. (Henschel, 1940/24785, udr 10/11/76)
DB 042 218 kører tenderen forrest ved Leschede juli 1976. (Henschel, 1940/24785, udr 10/11/76)
Her erstatter DB 042 271 en 043 i et 4000 tons malmtog ved Leschede juli 1976 (Borsig LW, 1940/14850, udr 27/10/1977, bevaret som statisk lok hos Rendsburger Eisenbahnfreunde)
DB 042 271 her ved Meppen juli 1976 (Borsig LW, 1940/14850, udr 27/10/1977)
Billedet er ikke medtaget for dets fotografiske kvalitet men blot for at vise et stort praktisk problem for alle jernbanefotografer omkring Rheine i denne periode. Problemet var nemlig – alle de andre jernbanefotografer. Jeg har vel en 10-20 gode billeder som blev spoleret ved at som trold af en æske, pludseligt sprang en fotograf frem fra sit skjul foran en selv når toget ankom, og så var det billede ødelagt.
DB 042 320 (O&K, 1939/13279, udr 28/9/76) og 042 024 (Henschel, 1939/24326, udr 24/02/1977) i Lingen juli 1976
Trængsel i Lingen juli 1976. DB 042 024 (Henschel, 1939/24326, udr 24/02/1977) sætter igang med sit sydgånde godstog mens 042 218 (Henschel, 1940/24785, udr 10/11/76) i midten og 043 681 (Schichau, 1942/3633, udr 27/10/1977, bevaret som statisk lok hos Stiftung Historische Bahnbauten, Altenbeken) venter på deres tur. Fjerde lok på billedet som anes til venstre er:
DB 082 008 som statisk lok på banegårdspladsen i Lingen juli 1976 (Krupp, 1950/2884, udr 18/04/1972, bevaret)
BR 82 er et tungt E koblet lokomotiv til ranger og kortere strækningskørsler som blev bygget hos DB i perioden 1950-1955 i et antal af 41 stk som det første DB efterkrigstid lokomotiv. 082 008 er eneste bevarede eksemplar af typen og blev opstillet i Lingen 1973 hvor det henstod indtil 1993 hvor det blev hensat i et depot og endeligt i 2003 overtaget af Rendsburger Eisenbahnfreunde som i 2014 udlejede lokomotivet til DB museet i Koblenz.
DB 043 167 satter igang fra Lingen juli 1976. (Krupp, 1942/2669, udr 26/05/77)
DB 043 606 solo ved Leschede juli 1976. (Krupp, 1941/2254, udr 27/10/1977, bevaret som driftsklart lok hos Dampflok-Gesellschaft München i Augsburg)
DB 043 364 ved Salzbergen juli 1976. (Krupp 1942/2786, udr 27/10/77)
DB 043 315 (Krupp, 1942/2737, udr 25/10.77) og 043 ved Leschede juli 1976.
DB V 211 150 og en 043 ved Salzbergen juli 1976.
Dieselloks af typen V220 havde allerede overtaget 012ernes tjenester på Emslandsstrækningen i 1975 og i maj 1976 begyndte flere diesellok af typen V220/221 som var blevet frigjort fra elektrificering omkring Villingen at støde til BW Oldenburg. Oldenburg overtog det meste af maskinbenyttelsen på strækningen Munster-Rheine- Nordeich efter dampernes gradvise afsked i løbet af 1977 og depotet blev i 1980erne et af nordtysklands største diesel depoter. Billedet her viser givetvis en V221 med personale til oplæring da jeg kan tælle mindst 4 personer i førerhuset.
Her links til mine to første bidrag:
Del 1 og Del 2
Kilder:
Die Lokrundschau Jan 1977
Die Baureihe 50. Band 1 & 2, EK-Verlag
Rheiner Dampf 75/76 og 76.
Eisenbahn Journal 2013-09
Eisenbahn Journal 2014-11
www:
Data for lokomotiver og stationeringer:
Revisionsdaten.de
http://www.dampflokomotivarchiv.de/index.php?nav=1000001&lang=1
Mvh
Steen