BR 03.10, 23 og 41 til DSB?
Kære Oversmed!
Jamen du har da så fuldstændig ret i, at den viste skrivelse sikkert er et ”kontrolbud” og at ”trojkaen” i DSB ledelse (Hedegaard-Christensen, Knutzen og Terkelsen), havde sine klare ideer om trækkraftens udvikling. Men typen har da været i tankerne.
Men trods udmeldingerne pr. 17/11-1939 må man jo så bare konstatere, at tingene ændredes totalt efter 9/4-1940. Ikke alene måtte DSB leje tyske lokomotiver og tyske lokomotivfolk for at gennemføre de tyske transporter, men samtidig pågik der jo også ”fredsmæssige forhandlinger” om bl.a. Fehmern-Sund forbindelsen (Fugleflugts linjen). Og hertil havde man jo været inde over med et ”super motor aggregat” baseret på litra MK/FK samt planlagt for (tanker om) et eventuelt køb og ændring af BR 03.10. Og NETOP af hensyn til dine omtalte drejeskivelængder, skulle det jo udstyres med en tilpasset DSB tender type III for litra H II. Og denne ændring kunne jo også tænkes med en eventuel anskaffelse af BR 41, ikke sandt? De gode ingeniører ved DSB maskinafdeling mv. så jo muligheder og ikke begrænsninger.
Og tankerne kørte man jo videre med, med en næsten udskiftning af litra P til fordel for en BR 23 og igen med en DSB type III tender. Der blev oven i købet udfærdiget HL skitser. Som jeg læste det i sin tid, en litra P ud og tender anvendt for en BR 23.
Men DSB stod jo over for et dilemma, da man jo havde erkendt, at FRICHS nok ikke kunne projektere og bygge en ny ønsket type indenfor de næste mange år og at kvaliteten af det leverede materiel ej heller var tilfredsstillende. Men det var jo politiske afgørelser med DSB på den ene side og Fagforeninger og DI på den anden side.
Men om tysk industri ville og kunne bygge det ønskede er jo nok tvivlsomt, da der allerede fra 1942 skete en ændring til total krigsproduktion på alle fronter. Så HVIS DSB skulle have det eventuelt ønskede materiel, kunne en licensoption hos FRICHS jo være en mulighed. Men tidspunktet gjorde jo også sit til, at disse tanker og den eventuelle mulighed blev ikke eksisterende.
Desværre er alt kildemateriale vedr. bl.a. disse emner blevet destruerede på Rigsarkivet. Dette ansvar hørte nemlig under regi af Trafik- og Personaleafdelingen ved DSB. Og netop Trafik- og Personaleafdelings arkiver, med et journal begyndelsestal højere end 29, er blevet destruerede. Det betyder at arkiverne 36.25 (Diverse sager til- og fra Værnemagten) netop om de politiske aftaler vedr. lejelokomotiverne og andet samt senere, erhvervelsen af de tyske lokomotiver efter krigen, ikke findes mere. Ligeledes er de få kopiskrivelser, der var endt i privatbesiddelse, blevet destruerede efter samlerens død.
Så det bliver jo nok svært at få et klart historisk svar vedr. disse spændende emner.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler