BR 03.10, 23 og 41 til DSB?

af Oversmeden, 10/5 2017, 06:23 (2746 dage siden) @ UTJ

Ulrik, jeg tror du har fat i noget af det rigtige, da det passer godt ind i det mønster, som DSB havde handlet efter i en årrække.

Hvorfor flere litra E?
Tja, Hans Møller har nævnt en af de ganske få kilder, som findes herpå; nemlig mødet mellem Knutzen og Hedegaard-Christensen i august 1940.
Begge havde været med i trækkekraftudvalget og vidste at distrikterne havde talt positivt om E'erne i den forbindelse.
Ergo, litra E kunne godt købes uden at "jokke" på distrikterne.
Modeller mm. havde DSB købt af SJ, så reelt skulle tegningerne "bare" rettes til (det var faktisk et stort arbejde) + lidt forbedringer hist og her tilføjes.

Holdningen i trækkekaftudvalget var ganske klar og kan opsummeres som:
- Ingen lokomotiver fra Tyskland.
- Frichs skulle ikke konstruere en ny type, men gerne kopier af eksisterende modeller.

Trods besættelse, så holdt Knutzen og Hedegaard-Christensen stadig fast i ovenstående. Det er faktisk værd at bide mærke i.
At der var behov for flere loko er næppe til diskussion - det var blot: hvilken type kan opfylde de trafikale behov og samtidig være i overensstemmelse med holdningen i trækkekraftudvalget?
Én måde at løse ligningen på var flere litra E.
Og så kommer de underlige spørgsmål: Hvorfor hulan blev en 03.10 forslået? Mage til skrummel....Hvis DSB havde været så glade ved BR41, hvorfor så ikke foreslå den?
Ifj. referatet fra august 1940 blev 03.10 afvist da den ikke var specielt god til godstog (findes der overhovedet fotos af det dyr med godstog?)
Desuden mente Knutzen, at nye hurtige forbindelser kun kunne drives med dieseltog. Alt dette kan læses i Nørgård-Olesens bog - og ja, jeg har også læst det referat, som er gengivet på side 89-90, men det var i Rigsarkivet nogle år forinden bogens udgivelse.
Var BR41 blevet foreslået, så kunne den ikke afvises med begrundelsen "uegnet til godstog".
Så hvorfor foreslå 03.10?
Måske for at have en belejlig begrundelse i det tilfælde at ideologisk prægede typer med forkærlighed for løft af højre arm til øjenhøjde begyndt at spørge?
Reelt ved vi det ikke og resten er gætteværk om end forslaget om en 03.10 mest ligner en kattelem, som DSB kunne smutte ud af.
Forslaget om 03.10 virker næsten ligeså seriøst som de nye lyntog til Fehmarn-ruten...her gik tiden mest med at opstille problemer; der var bestemt ikke det samme normale drive for at nå et resultat, som ofte prægede DSBs forhandlinger. Det ligner en omgang god, gammeldags prokrastination under foregivelse af samarbejde.

At der blev lavet løse skitser til hvordan visse passende tyske lokomotivtyper kunne tilpasses DSB forhold; det undre mig ikke da der altid har været mange projekter ved jernbanen og mange bliver ikke til noget. Om medarbejderne af egen drift lavede skitserne eller på ordre oppefra; vi ved det ikke og finder næppe ud af det. I min verden er det også ligemeget idet holdningen fra trækkekraftudvaklget og de faktisk handlinger reelt viser den manglede interesse.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Renovering af DSB MR-tog i Tyskland 1995-98
Renovering af DSB MR-tog i Tyskland 1995-98

I perioden 1995-98 blev DSB´s MR-tog renoveret af Partner für Fahrzeug-Ausstattung (PFA) beliggende i Weiden i det nordøstlige Bayern i Tyskland. Værkmester i DSB Hans Werner Hansen fortæller her historien om sine to år i Bayern.

Læs mere

Jernbanebøger

Med gods på krogen - og andre jernbanemotiver IV

Med gods på krogen - og andre jernbanemotiver IV. Pris 290 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak