BR 03.10, 23 og 41 til DSB?

af Hans T. Møller, 9/5 2017, 18:50 (2747 dage siden) @ UTJ

Ifølge Thomas Nørgaard Olesens bog ”Lokomotivfabrikken FRICHS” drøftede generaldirektør Knutzen og chefen for Maskinafdelingen Hedegaard Christensen anskaffelse af flere damplokomotiver på et møde den 20. august 1940.

Maskinafdelingen havde undersøgt alternativer og var nået frem til den tyske BR 03.10, som det eneste man kunne anbefale. Men Knutzen mente ikke, at et lokomotiv med så høj en maksimalhastighed var nødvendigt, da hurtige forbindelser i fremtiden ville blive kørt som lyntog. Desuden kunne E-maskinen bedre anvendes i godstog, så den blev valgt som et kompromis.

(se side 89-90 og 108 i den nævnte bog)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Der kommer tog

Der kommer tog. Pris 270 kr.

Læs mere
Gørlev Sukkerfabrik
Gørlev Sukkerfabrik

I 1911 stiftede en kreds af sjællandske landmænd Sukkerfabrikken Vestsjælland A/S. Her er historien om Gørlev Sukkerfabrik og det tilhørende omfattende banenet på over 87 kilometer smalspor, der blev befaret af 7 damplokomotiver og 7 diesellokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak