En meget vanskelig - er Nørre-Sundby (Brogade)
Ja, undskyld, at jeg slettede igen, Lars, men nu tror jeg, at jeg har fundet det rigtige sted - lidt længere mod vest.
På kortet herunder har jeg med stjerner markeret de fire fotopunkter, og de omkringliggende bygninger passer; både den høje ejendom yderst th. på foto 1, den lave ejendom med kvisten, og så den skrå ejendom, hvor man også aner de "skrå" tagsten på fotoet. Træerne passer også, men det lille skur ser ud til at være borte i 1954 (luftfoto). Det høje tag, som anes på fotoet fra perronsiden passer også med en bygning på husets modsatte side. Banens linjeføring gennem Nørresundby var i de første år (1897-1899) ikke den endelige.
Kære Morten
Hvordan kom du fra, at vi ikke vidste, hvor huset i det hele taget lå, til at det lå i Nørresundby og var FFJ Brogade station?
Bedste hilsner
Thomas
Kære Thomas,
Ved en kombination af det høje og de lave huse, som man kan se på primært foto nummer 1 og som for mig indikerer en købstad, og så simpel udelukkelsesmetodik. København er det ikke, det er min hjemmebane, og såfremt huset vitterligt er en stationsbygning, hvilke for mig "ukendte" købstadsstationer kunne der så være tale om? Jeg var forbi den første Strømmen station ved Randers, som var forsynet med en lignende portal ved indgangen, men der havde bygningen to fag vinduer på hver side af portalen, og så var der ikke så mange andre emner tilbage end Nørre-Sundby (Brogade), som billederne kunne vise (hvis de ellers viser en station). Faktisk kan jeg ikke i skrivende stund erindre andre købstadsstationer, som jeg ikke har set fotos af, end de første stationer i Kolding, Hobro og (tildels) Fredericia. Så på med 1954-luftfotografierne, og efter lidt søgning i området, som jo i vore dage ser ganske anderledes ud end i 1954, så mente jeg at kunne genkende bygningerne og deres indbyrdes placering.