En meget vanskelig identifikationsopgave
Kære Morten
Insektformering: Fra "marts 1897" til "foråret 1899" er ikke 2½ år men kun ca 2 år.
Kære Thomas,
Nuvel, fra 19.03.1897 til 18.07.1899 er 2 år 4 mdr. Skal vi så ikke enes om 2 1/3 år? Ganske vist blev Brogade-stationen ikke trafikeret i perioderne: ??.02.1898-??.03.1898 og 06.07.1898-05.09.1898, hvor man så må have ladet togene ende på stationsbanestationen, men så er vi vist ude på insektformeringens overdrev.
Når det så er sagt: Den viste bygning afviger arkitektonisk på alle tænkelige områder fra FFJ-bygningerne på strækningen Fjerritslev-Nørresundby. Og det undrer mig.
Som mange på mange andre endestationer gjorde man dengang lidt mere ud af bygningerne end når det drejede sig om landstationer. Tænk blot på f.eks. Svendborg SFB, som er en miniature-Østerport og afviger ret markant fra banens øvrige stationer. Det samme kan man se på KSB's og AB's københavnske endestationer, eller hvad med Grønnehave? Jeg tror, at man i Ns i tidens ånd har forsøgt at give den yderst diminutive stationsbygning et præg af dog at være noget så fint som en endestation og ikke bare et sekundær banebygning a la ledvogterhus. Man har påklistret huset en portal og nogle svingene ornamenter samt nogle iøjnefaldende skorstene, men den har qua sin størrelse bestemt heller ikke kunne bære mere arkitektonisk "gejl". Da den var nypudset og fin med pæne vinduesrammer osv. har mange i den samtid sikkert ment, at den var "nydelig" - vi kan ikke ubetinget bedømme den ud fra en senere tids smagsidealer. Hvem arkitekten har været, må guderne vide.
Jeg er med på, at FFJ kunne have planlagt det således, at den midlertidige stationsbygning, efter at have udspillet rollen som stationsbygning, skulle anvendes som tjenestebolig. Men jeg kan ikke forliges med, at denne "ekstravagante" bygning skulle være opført som sådan.
"Ekstravagant" synes jeg nu ikke, at bygningen er. På mig virker den snarere lidt opstyltet; man har søgt at få den til at se ud af at være noget betydningsfuldt (hvad den jo sådan set også var) for relativt få økonomiske midler, vel vidende at den kun skulle tjene sit stationsformål midlertidigt.
Mig bekendt var der ikke omløbsspor på stationen, hvor togene vel må være blevet fremført som rangertræk til og fra statsbanestationen. Navnet 'Nørre-Sundby (Brogade)' fremgår af publikumskøreplanerne og skyldes vel, at Brogade - dvs. forbindelsen til pontonbroen - var en af de mest kendte gader i byen. Så vidste folk fra oplandet nogenlunde, hvor de kom af.
Gode hilsner
Mrten