Avatar

En meget vanskelig identifikationsopgave

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 11/3 2017, 09:46 (2815 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

[image]

Hvis det her er den midlertidige FFJ Brogade station 1897-1899 i Nørresundby, undrer jeg mig over, at den ser meget lidt "midlertidig" ud? Som jeg læser John Poulsens artikel i Jernbanehistorisk årbog '02, vidste man, da man planlagde og opførte FFJ Brogade, at der ville blive tale om en midlertidig station.

Hvordan ser en "midlertidig" stationsbygning ud, Thomas? ;-) Bygningen var ikke mere midlertidig, end at den skulle bruges i 2½ år - det er ret lang tid


Kære Morten

Insektformering: Fra "marts 1897" til "foråret 1899" er ikke 2½ år men kun ca 2 år;-).

Når det så er sagt: Den viste bygning afviger arkitektonisk på alle tænkelige områder fra FFJ-bygningerne på strækningen Fjerritslev-Nørresundby. Og det undrer mig.

Jeg er med på, at FFJ kunne have planlagt det således, at den midlertidige stationsbygning, efter at have udspillet rollen som stationsbygning, skulle anvendes som tjenestebolig. Men jeg kan ikke forliges med, at denne "ekstravagante" bygning skulle være opført som sådan.

Bedste hilsner

Thomas


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner
25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner

Tidligere værkmester på IC 3 værkstedet i Aarhus Hans Werner Hansen fortæller i denne artikel om indsættelsen af IC 3 togsæt som EuroCity tog mellem København H til Hamburg Hbf ved køreplanskiftet den 23. maj 1993. Læs også om den olympiske flammes tur i IC 3.

Læs mere

Jernbanebøger

IC4 - Et studie i en skandale

IC4 - Et studie i en skandale. Pris 290 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak