Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Østjysk net af letbane, tog og bus om 12 år (Trafikpolitik)

af Niels Bak, 20/9 2013, 19:15 (4091 dage siden) @ Svend

Den anden nye ide er til gengæld interessant - nemlig at lægge letbane til Hasselager og så lade letbanen køre videre ad den nuværende bane mod Skanderborg


Det bliver ikke glade i Skanderborg, hvis det kommer til at betyde, at de bliver helt IC-løse. Vi må gå ud fra at alle fjerntog i Danmark bliver elektriske, men selvfølgelig er muligheden også, at der anskaffes en tostrømudgave af de århusianske sporvogne med ERTMS beregnet til kørsel på egentlige jernbanestrækninger.

Nu står der jo ingenting teknisk i forslaget, men det kalder dem "tram-trains". Det forstår jeg som letbanevogne, der kører på en jernbane - altså at strækningen ikke er omdannet til ren letbane. Det kræver nogle tekniske løsninger, men ikke uoverstigelige.

Hvis de i stedet mener at lave strækningen til ren letbane, så er det ikke attraktivt.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Gørlev Sukkerfabrik
Gørlev Sukkerfabrik

I 1911 stiftede en kreds af sjællandske landmænd Sukkerfabrikken Vestsjælland A/S. Her er historien om Gørlev Sukkerfabrik og det tilhørende omfattende banenet på over 87 kilometer smalspor, der blev befaret af 7 damplokomotiver og 7 diesellokomotiver.

Læs mere
Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak