Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sammenligning med Sjælland/Hovedstaden (Trafikpolitik)

af Hedegaard, 19/9 2013, 18:14 (4092 dage siden) @ Frank Poulsen

Det sjove er, at hvis togene passede i Ringsted, eller man siger et tog kørte Nykøbing F. - Odense, og brugte 5 min på at vende i Ringsted, så ville Næstved - Slagelse gå væsentlig hurtigere end bussen... Bussen tager 59 min, toget tager i dag 58 min, men der er TYVE minutters ophold i Ringsted! Tænk man kunne skære et kvarter af, uden de store problemer. Sydbanen har sporkapacitet nok til et IC-tog der gik Nykøbing F. - Odense eksempelvis.

Efter den faste forbindelse til Tyskland åbner kunne det være smart hvis man byggede en mindre forgrening vest for Ringsted station, som fik koblet den vestgående del af hovedstrækningen til den sydgående del af Sydbanen.
Om ikke andet ville det kunne bruges til godstog, som vi forhåbentligt får flere af i fremtiden.

Hvad angår planerne for Århus, så synes jeg det ser ganske fornuftigt ud, men der mangler stadig lidt flere visioner.
Det er jo egentlig kun en opgradering af de nuværende strækninger.
Århus er efterhånden af en størrelse som gør, at der sagtens kunne laves flere grene.
Nordøstpå har du hele kystlinjen med byerne Egå, Skærring, Skærring Strand og Studstrup.
Sydøstpå har du Marselisborg, Skåde og Højbjerg, som alle huser uddannelses-institutter, skattecenter, hospital mm.


Og vestpå har du så Åby, Gellerup, Tilst og Mundelstrup (som allerede har forbindelse til strækningen mod Aalborg)

Århus kunne sagtens få en solid nærtrafik.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok

Jernbanebøger

Københavns Hovedbanegård 1969

Københavns Hovedbanegård 1969. Pris 170 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak