Sammenligning med Sjælland/Hovedstaden (Trafikpolitik)
Modsat Aarhus ved de to og andre byer udmærket, de ikke er storbyer men provinsbyer. Randers Kommune, som jeg bor i, er også bevidst om, Randers by ikke udgør hele kommunen.
Den skal du lige forklare, hvis du kan!
Jeg manglede lige citationstegn, og troede først, det var mit eget indlæg.
Efter seneste kommunalreform udgav Randers' turistforening VisitRanders en pjece på 36 sider med titlen "Landsbyer i Randers Kommune". I et forord står bl.a., at Randers Kommune hvade knap 95.000 indbyggere, hvoraf ca. 60.000 boede i Randers by inkl. forstæderne Romalt, Hornbæk, Paderup, Haslund og Dronningborg.
Jeg har ikke set el. hørt, kommunerne omkring Aarhus kaldte sig storbyer, men jeg har ofte set Aarhus bruge den betegnelse om sig selv. Alligevel har Randers bl.a. to kunstmuseer, et musikhus, mindst to mindre specialmuseer og en zoologisk have. Silkeborg og Viborg har tilsvarende kulturliv, så vidt jeg ved, og Djursland har bl.a. en forlystelsespark, to dyreparker og flere forskellige museer. Aarhus har ikke markant flere kulturinstitutioner end de nærliggende mellemstore kommuner. Til gengæld har de markant større hotelkapacitet, flere indbyggere og mere kollektiv trafik.