Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Østjysk net af letbane, tog og bus om 12 år (Trafikpolitik)

af Niels Bak, 20/9 2013, 11:21 (4091 dage siden) @ Hedegaard


Hvad angår planerne for Århus, så synes jeg det ser ganske fornuftigt ud, men der mangler stadig lidt flere visioner.
Det er jo egentlig kun en opgradering af de nuværende strækninger.
Århus er efterhånden af en størrelse som gør, at der sagtens kunne laves flere grene.
Nordøstpå har du hele kystlinjen med byerne Egå, Skærring, Skærring Strand og Studstrup.
Sydøstpå har du Marselisborg, Skåde og Højbjerg, som alle huser uddannelses-institutter, skattecenter, hospital mm.


Og vestpå har du så Åby, Gellerup, Tilst og Mundelstrup (som allerede har forbindelse til strækningen mod Aalborg)

Århus kunne sagtens få en solid nærtrafik.

Det er rigtigt, der ikke er meget nyt.

Mest af alt så ligner det den østjyske letbanelobbys forsøg på at binde deres projekter op på en landspolitisk agenda og derigennem få opbakning og statslige bevillinger fra Folketinget.

Og det er jo ganske klogt. Der er jo langt endnu inden de nuværende planer er realiseret, så at presse på med dem er vigtigere end at lancere nye, synes jeg.

Der er dog lidt nyt. Den ene er forslaget om en satellitstation i Hasselager. Problemet med den er, at et stop her vil gøre det mere end svært at holde timemodellen frem til Århus H, så den idé får det svært, tror jeg. Det er nok også spørgsmålet om Århusområdet er stort nok til at retfærdiggøre to fjerntogsstationer (og eksemplet med Høje Tåstrup er ikke ligefrem lysende...)

Den anden nye ide er til gengæld interessant - nemlig at lægge letbane til Hasselager og så lade letbanen køre videre ad den nuværende bane mod Skanderborg, hvor er bliver plads hvis fjerntogene flytter til timeplanens nye bane Hasselager-Hovedgård. Det ligner en rigtig god måde at komme langt for færre penge.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak