Løbske tog (Generelt)
---------Fortsat---------
Hvorfor sendte kommandoposten på Gare De Lyon så ikke toget ind på et tomt spor? Fordi der blev slået alarm og så var sikringsanlægget lavet sådan at alle signaler faldt på stop OG alle sporskifter stillede sig til ligeud hvorefter systemet sikkerhedslåser sig selv så det ikke kunne betjenes, så kommandoposten havde ikke mulighed for at gøre noget.
Faktisk vat toget på vej ind i et tomt ankomstspor men netop det at der blev trykket på alarmknappen i kommandoposten aktiverede denne sikkerhedsfunktion og det var skyld i at toget blev sendt ind mod det andet tog og dermed blev ulykken meget værre. Dette system er efter ulykken ændret i hele Frankrig.
Det er en yderst spændende udsendelse at se. Der er nogle forklaringer i udsendelsen der ikke er helt korrekte fordi det ikke er jernbanefolk der har lavet den og målgruppen er almindelige mennesker, men ved man noget om bremsesystemer og tog/vognes opbygning kan man meget nemt regne ud hvad der er sket i virkeligheden. De kalder nogle ting for noget andet, for man kan jo f.eks. ikke sige "Udligningstræk" i sådan en udsendelse for det aner menig mand ikke hvad er m.m.
Nå, det var en lang historie.
Ha' en go' dag
Henrik