Løbske tog (Generelt)
Jeg ved ikke om jeg trætter jer med episoder jeg kan huske??? Der var engang på Helgoland der havde været 2 APO prototypelyn vogne der havde været til reparation på CVK KH, de var blevet stillet før remisen og afvente hvk der skulle have dem på plads, uheldigvis (vogne der blev stillet skulle altid have en trækile ved bagerste vogn) men uheldigvis få rangermand ikke lagt en sådan trækile så efterhånden, jeg ved ikke hvor længe de havde stået der så begyndte vognene, fik jeg fortalt, at stille og roligt at køre ned mod hullet, sportunnel under kystbanen,og fik lidt pæn fart på, pågældende der havde vagt i kommandoposten sagde at de to vogne kørte adskillige gange frem og tilbage, nåede heldigvis aldrig ud på hovedsporet mod Østerport for så havde de da nok kørt til Hovedbanegården som gennemkørende ikke tillyst tog. stor var overraskelsen for i mellem tiden var hvk ude for at se hvor de vogne var, de fik at vide af værkmester de skulle holde der men de gik tilbage, æhh mester hvor har man stillet de vogne. Men så fandt man da ud af at de holdt nede i hullet. En anden gang det var apo toget der uheldigvis kun fik samlet fødeluft for dørene, altså ikke trykluftbremsen, toget kørte mod KH og der bremsede ME med motorbremsen og ingen opdagede noget, men senere skulle man jo bremse Høje Taastrup og der brugte lkf trykluftbremsen, der skete ikke rigtig noget jeg tror at der er en lkf der bandede over at han fik meget lang bremselængde derude. Men heldigvis uden der var noget andet tog der blev påkørt, tænk hvis at det var på Kh så kunne der hurtigt være sket det at et andet tog måske var i gang med at køre ud. så man skal tænke sig om og det er en god ting hvis togpersonale kontrollerer at der er samlet ordentlig mellem vogne og lok.
Med venlig hilsen
Bent Jensen
Gadstrup