Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Løbske tog (Generelt)

af KimC, 16/2 2012, 22:42 (4667 dage siden) @ Hedegaard

Forleden så jeg en meget skræmmende dokumentar om det store toguheld der fandt sted i Paris i 80'erne.
Bremserne på et regionaltog blev blokeret, hvilket førte til at toget ikke kunne standse og endte med at kollidere med et holdende tog på Gare De Lyon.

Lignende var jo ved at ske herhjemme med IC4, men der reagerede bremserne dog til sidst.

Jeg tænker lidt på, hvis man alene går ud fra togene herhjemme. Hvad gør man helt præcist hvis feks. bremserne på et IC3-tog nægter at reagere?
Er der en håndbremse, eller "slukker" man simpelthen for motoren?

Kunne være interessant at høre hvordan DSB-folkene bliver trænet til disse (heldigvis) uhyre sjælende situationer

Der findes flere forskellige bremsefunktioner. Trykluftbremsen er pålidelig, men kan fejlbetjenes. Egentlige komponentfejl eller systemsvigt er sjældne, og medfører som regel kun tab af bremseevne - eller utilsigtet bremsning - på enkelte vogne. Springer der en bremseslange vil toget bremses.
Magnetskinnebremsen er elektrisk, og mest beregnet til at supplere trykluftbremsning for at få bedre bremseevne ved katastrofebremsning. Men hvis bremserne svigter kan den da også være god at have - hvis den er indkoblet og virker (ikke et ord om IC4;-) )
ME lokomotiverne kan desuden elbremse med banemotorerne.
Skruebremser er til at sikre at hensat materiel bliver stående, men har tidligere også været brugt som driftsbremser.

Og hvis alt andet svigter har man på endestationer opsat heftige sporstoppere der tydeligvis er beregnet til at standse et tog der ikke frivilligt er stoppet i tide.

Der har været en situation på OHJ (mener jeg det var) hvor en Lint ikke ville brense. det var en fejl i tekniken, og det viste sig at trykluftbremsen fungerede, men det var bremsefunktionen i kørekontrollen der svigtede. Lokoføreren havde ikke været opmærksom på at bruge den manuelle trykluftbremse.

Der har også været beksrevet en hændelse her på forum med en My der var blevet sendt af sted med et tog, og man havde glemt at åbne for bremsehanen mellem maskinen og toget. Det lykkes dog at få toget bremset inden der skete noget.

I Assens er det sket at toget ikke nåede at bremse og endte i et hus, men om det skyldes bremsefejl vides ikke.

Det er ind imellem sket at en vognstamme har sat sig i bevægelse utilsigtet. Det sker når vognene er hensat alene med trykluftbremsen, og trykket efterhånden forsvinder.
I Århus er der flere gange vogne der er kørt ind i huse fordi de satte sig i gang.
Der er også en fortælling om to godsvogne der tog en tur på den jyske længebane. Mener det var fra Skjern til Tarm.

Desuden er konceptet tog uden bremser genstand for en række oftest mindre vellykkede amerikanske film, hvor realiteterne har trange kår.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak