Løbske tog (Generelt)
Da' KimC
Jeg har lige et par små bemærkninger til din forklaring.
hensætter man en stamme i trykluftbremset tilstand, vil trykket i bremseledningen være reduceret og styreventilen vil have sat tryk på bremsecylinderen. Luft fylder dog ikke så meget og der kan ikke undgås små utætheder. Efterhånden vil trykket i hjælpeluftbeholderen derfor falde, og trykke i bremcecylinderen tilsvarende.
[/i]>
At trykket i hjælpeluftbeholderen falder har ingen betydning for det luft der er i bremscylidrene, hjælpeluftbeholderen er forbundet med bremseledningen eller fødeledningen - hvis en sådan findes på vognen. det er utætheder mellem bremsecyllinder og styreventil der gør at bremsen stille og roligt mister bremsevirkningen.
Der findes et udligningstræk som kan blæse luften ud af hjælpeluftbeholderen, hvorved bremsen løsnes. Tidligere rangerede man nærmest altid uden at bruge trykluftbremserne, og så var vognene "udluftede" - tryklufbremsesystemet virkningsløst, det var kun maskinen der bremsede.
Når man trækker i udligningstrækket er det et kammer i styreventilen der udluftes og herefter mister bremsecylinder trykket - derfor skal bremseledningen tømmes før der trækkes i udligningstrækket. Ved hensætning af vogne skal der sikres mod utilsigtet rulning, enten ved hjælp af skruebremsen eller hund(e) i fornødent omfang (jeg kan ikke lige huske hvor mange vogne der gik på en skruebremse).
Hvis man glemmer bremseprøven og ikke får fyldt vognenes hjælpeluftbeholdere op, hvilket vil ske når der ikke er åbnet for lufthanerne mellem maskinen og vognene, kan lokoføreren ikke umiddelbart på sine manometre se at der er noget galt, for bremserne på maskinen virker jo som de skal. Dog vil han kunne iagttage at bremseledningen ser ud til at fyldes hurtigere end den burde, men hvis han har været med til at glemme bremseprøven har han nok heller ikke lagt mærke til det.
I det her tilfælde vil han opdage at bremseevnen på toget er markant nedsat, fordi det kun er maskinen der bremser.
Situationen kan (kunne) opstå hvis en rangermaskine havde sat en stamme vogne til perron, og faldet i sporet er nul, eller hælder mod en stopbom. Så skal vognene nok blive hvor de er, ubremsede. En maskine skal kobles på, der er stress på fordi man er forsinkede, og man får samlet koblingen, og måske måske ikke bremseslangerne, men glemmer at åbne hanerne. Ups, vi glemte bremseprøven... Uheld og hændeler sker oftest når flere forsømmelser opstår samtidigt. Havde man husket at åbne hanerne men glemt bremseprøven ville der intet være sket; maskinen havde fyldt vognenes hjælpeluftbeholdere idet den løsnede sine egne bremser. Havde man husket bremseprøven ville man have opdaget de lukkede haner.
[/i]
Det er rigtigt og det har sket nogle få gange, de aller fleste lokomotivfører er dog meget omhyggelige med deres bremseprøve - det er deres eneste garanti for at krammet virker og de sidder selv forrest i mødet med konsekvenserne ved manglende bremseevne.
Gode hilsner
Flemming