Langelandsbanen 100 år (Ophavsretten til fotos) (Generelt)
Hej
Jeg har lidt mere til ophavsretten...
For ca. 4 år siden lavede jeg adskillige fotos til en bog og nu ser jeg nogle af dem i en avisartikel.Da bogen var et frivilligt museumsprojekt blev jeg spurgt om jeg ville tage fotos til bogen. Ulønnet. Det indvilligede jeg i og fotograferede det de måtte ønske og gav dem billederne ud fra den formoden at disse skulle bruges i bogen. Det blev de også. Men for nylig dukkede nogle af disse op i en avisartikel.
Aftalen med forfatterne og forlaget var jo bare mundtligt i den dur: "Gider du tage nogle fotos til vores bog? ja det gider jeg godt". Så viste de mig de motiver de ønskede og jeg lave fotografierne.
Nu sidder jeg og er lidt irriteret over at se dem i artiklen uden at være spurgt først.
Forlaget har sikkert givet avisen kopier eller en helt anden som har fået fingere i filerne??? Men det er da mine fotos når de bruges udenfor bogen eller er jeg helt galt på den. Mener jo at jeg med rette må formode at aftalen kun gælder bogen skønt intet er aftalt præcist.
Venter spændt på svar
Det korte svar er, at du fremsender en regning til forlaget. Du har jo negativet - eller den originale fil med metadata (der fortæller om, hvilket kamera, der har taget billedet, dato, tidspunkt, brændvidde, blænde, lukkertid osv. osv) som dokumentation for, at du har ophavsretten til billedet. Den kan du aldrig give fra dig. Fotografen skal i hvert enkelt tilfælde give tilladelse til, at billedet bliver offentliggjort. Også hvis du har solgt billedet som privat foto til brug i et fotoalbum.
I gamle dage havde Pressefotografforbundet under Dansk Journalistforbund en vejledende taksttabel til brug ved offentliggørelse, baseret på oplag.
Jeg kender ikke de aktuelle takster, men da udgiveren ikke har spurgt dig om lov, står du ret stærkt mht. honorarets størrelse. Det er klart, at det er dyrere, når der ikke er spurgt om lov på forhånd.
For ca. 20 år kostede det - efter forudgående aftale - omkring 1000-1200 kroner at offentliggøre et foto i en avis - i datidens kroner.
Så hvis du vil give forlaget lidt rabat - fordi bogoplaget givetvis er beskedent - kan du f.eks. spille ud med 700-800 kroner og lande på 500-600, hvis de vil prutte om prisen.
Og hvis du en anden gang får mistanke om, at et af dine billeder vil blive brugt i en fremtidig udgivelse, kan du gå til fogedretten og få nedlagt et øjeblikkeligt fogedforbud mod distribution. Hvis du altså får medhold af dommeren. I yderste konsekvens kan forlaget blive pålagt at destruere oplaget. Og det giver jo et godt udgangspunkt for en forhandling om honorarets størrelse...!
Mvh. Ole