Langelandsbanen 100 år (+ 2 fotos & link) (Generelt)
Man må nødvendigvis være på den helt sikre side, hvis man offentliggør billeder, man selv har ophavsret til, og som Google’s fotovogn også kunne have taget.
I modsat fald havde Google Streetview været forbudt i Danmark.
Bemærk dog nøje, at Google Streetview anonymiserer ansigter og bilnummerplader, og fjerner billeder, hvor folk optræder ufrivilligt komisk eller foretager sig noget, som helt indlysende er af privat karakter.
Personer har vi ingen problemer med her, da det jo er bygningerne, der interesserer os. Disses beboere kun vil være i vejen på billederne. At nummerplader skal være så hemmelige forstår jeg ikke. Jeg ser hundredvis af dem i trafikken hver dag, uden at bilejerne synes at tage anstød.
Hvis nogle mennesker mener, at det tilhører privatlivets fred, at de har en lysegrøn havestol af en bestemt model, vil jeg anbefale dem at anbringe den et sted, hvor den ikke kan ses fra offentlig vej, eller investere i et solidt raftehegn eller en havemur.
Og selvfølgelig er det forbudt at trænge ind på privat grund – også uden kamera. Så hvis nogen på sælsom og mystisk vis skulle være kommet i besiddelse af fotos optaget fra en græsplane bag en velvoksen og tæt ligusterhæk, skal de naturligvis kun vise dem til folk, som de er sikre på vil være diskrete.
Og så lige et par billeder fra Nordenbro, skudt 29. juni 2011.
Jeg mener, at de til fulde opfylder alle juridiske og moralske kriterier for at blive bragt her.
Og i øvrigt mener jeg, at netop denne stationstype på Langelandsbanen er den smukkeste landstationstype i Danmark. Jeg fryder mig over, at Nordenbros ejere har holdt den så godt, og at man også kan nyde synet fra sporsiden.
Med venlig hilsen
Hans-Henrik Landsvig