Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Langelandsbanen 100 år (Ophavsretten til fotos) (Generelt)

af Niels Munch, 6/10 2011, 10:35 (4798 dage siden) @ caprani

Jeg kunne forestille mig, at noget lignende gælder ved fotos. Da disse allerede er offentliggjort i den pågældende bog kan de sandsynligvis frit benyttes i et dagblad såfremt kilde angives og fotografen krediteres. Hvis dette ikke finder sted foreligger der en krænkelse.

Det samme ville efter alt at dømme være tilfældet, hvis nogen officielt, i en eller anden forbindelse, udgiver en foto-kollage indeholdende dine fotos, da en sådan manipulation af original-materialet sandsynligvis forudsætter forudgående tilladelse.

Ovenstående er blot et kvalificeret gæt. Ophavsretsloven er ret kringlet.

Hej Klaus,

Dit gæt er næppe helt rigtigt; men frem for at komme med en lang forklaring, tillader jeg mig at henvise til Steff's udmærkede redegørelse *her*, som han f.s.v.a. "forældelsesfrister" oven i købet uddyber *her*.

Det forhold, at noget har været offentliggjort (i bog, tidsskrift eller på nettet), giver ikke ret til "at tage selv", selvom man krediterer. Inden for "forældelsesfristerne" har fotografen altid ophavsretten og skal derfor give sin tilladelse.

Dog kan en fotograf overgive rettighederne til specifikke fotos til det publicerende forlag, og så vil dette som oftest fremgå af publikationen, herunder også, hvordan man skal forholde sig, hvis man ønsker at gengive tekst og fotos fra publikationen.

M.v.h.
Niels

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak