Langelandsbanen 100 år (+ 2 fotos & link) (Generelt)
Det sidste først:
Nej. Der er ikke større frihed her, end hvis Erik eller jeg selv havde lagt disse billeder på vore egne hjemmesider. Forskellen er kun, at webmaster Tommy i givet fald vil blive inddraget, hvis nogen skulle føle sig krænket. Politibetjenten med stævningen vil i så fald ringe på Tommys dør først.
Nu røber jeg forhåbentlig ikke nogen stor hemmelighed ved at afsløre, at jeg ganske udmærket kender Eriks synspunkter omkring netop disse fire billeder. Jeg tilbød dem (og flere andre fra Langeland) til www.evp.dk, men han sagde pænt nej tak af de moralske årsager, han også giver udtryk for her.
Det har jeg fuld respekt for.
Man kan så finde det ganske interessant, at grænserne for moral (eller blufærdighed er det måske) trækkes forskelligt af en mand, der er fuldblods jernbanemand, og af en, der i det meste af sit liv har været fuldblods journalist.
Jernbanefolk (og specielt deres passagerer) lever af, at reglerne bliver overholdt. Her går grænsen ved den før omtalte tændstikæske. Den er overtrådt med den træklods, jeg først hører om nu.
Journalisterne ville derimod dø af sult, hvis de ikke konstant prøvede grænserne af – og hvem ved – måske ville demokratiet også gøre det…
I havde ikke hørt andet om IC-4 togene, end at de er en – lettere forsinket – kæmpesucces, hvis ikke nogle journalister var gået til allermindst til grænsen.
Men nu har vi altså fire helt konkrete billeder at forholde os til.
Jeg vil meget gerne høre jeres begrundede mening, om de bør offentliggøres eller ej.
Juraen mener jeg må være på plads. I den moralske vurdering må indgå, at de er bragt i en relevant jernbanehistorisk sammenhæng.
Med venlig hilsen
Hans-Henrik Landsvig