NY status fra ING.dk på ic4 (Generelt)
At sammenligne et indisk lokomotiv med et Europæisk der kører rundt i 1000 vis blandt meget store og et hav af private operatører, kan jeg ikke helt se pointen i, da de to ting ligger så langt fra hinanden. En BR 185 er et ganske fint lokomotiv, som også sagtens kan køres af en DSB lokomotivfører. Så vidt jeg er orienteret var DSB's krav at der skulle bygges ret meget om i førerrummet (ligesom alle andre ting DSB har fingrene i) og så faldt det til jorden. Set med mine øjne er det urimelige krav, og jeg tror simpelthen ikke på, at der med den mængde af 185'ere som kører rundt i dag, ikke er en eneste operatør som vil sætte spørgsmålstegn ved indretningen, hvis den er så ergonomisk forkert ifølge DSB's mening.
Hej Thomas
Der er ingen der sammenligner det indiske lokomotiv med et europæisk ditto - ud over dig, det jeg prøvede at forklare dig var at i Indien er der ingen der tænker lokomotivførerrens velbefindende eller helbred, der er kun eet parameter og det er billigst muligt! Jeg er ikke i tvivl om at du syntes at en BR 185 er et dejligt lokomotiv og det er det sikkert også, ja selvfølgelig kan det køres af en DSB lokomotivfører - men i den virkelige verden, kun hvis det er godkendt. Jeg troede at det var DJs repræsentant denne diskution handlede om, ikke DSB, jeg mente også at det var Ulrik der vragede førerrumindretningen.
Jeg har i snart 30 år betjent næsten alle de førerrum DSB og Railion har haft i den periode, støj og træk, dårlig indretning, elendige stole slingrende lokomotiver, iskolde styrevogne om vinteren og glohede førerrum om sommeren, kørt med åbne vinduer, så min kiropraktor hvinede af fryd - bliv selv ved, jeg har prøvet det. Så jeg VED med bestemthed at de krav som det er lykkes DLF/LPA/LPO og DJ at få indført så absolut ikke er urimelige - selv om man er togtosse, som dig og mig, må man ikke glemme at det først og fremmest er en arbejdsplads. I øvrigt fortæller mine gamle kolleger fra Railion (DB Schenker)at BR ikke når EG lokomotivet til Sokkeholderen - om det er rigtigt ved jeg ikke, men EG lokomotivet er efter min mening det bedste lokomotiv at arbejde på, der er lidt for meget førerrumstøj og så er dødmandpedalen anbragt midt for en (som på alle andre lokomotiver) Gu ved om de tror vi bruger det "3.ben" (det giver en skæv kørestilling for alle der er "normalt udrustet".
Venlige fut hilsner
Flemming