Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

NY status fra ING.dk på ic4 (Generelt)

af Henrik Hansen, Vejen, 23/8 2011, 19:21 (4928 dage siden) @ thomash

At sammenligne et indisk lokomotiv med et Europæisk der kører rundt i 1000 vis blandt meget store og et hav af private operatører, kan jeg ikke helt se pointen i, da de to ting ligger så langt fra hinanden. En BR 185 er et ganske fint lokomotiv, som også sagtens kan køres af en DSB lokomotivfører. Så vidt jeg er orienteret var DSB's krav at der skulle bygges ret meget om i førerrummet (ligesom alle andre ting DSB har fingrene i) og så faldt det til jorden. Set med mine øjne er det urimelige krav, og jeg tror simpelthen ikke på, at der med den mængde af 185'ere som kører rundt i dag, ikke er en eneste operatør som vil sætte spørgsmålstegn ved indretningen, hvis den er så ergonomisk forkert ifølge DSB's mening.

Det kunne være interresant at høre hvilke ændringer der skulle foretages i 185'erens førerrum, for at DSB kunne bruge typen.

I alle nyere tyskfremstillede lokomotiver - og styrevogne - er førerbordet bygget over et koncept kaldet 'Einheitsführerstand', som først blev indført med BR120.

Vor hjemlige EA'er er også udstyret med et sådan førerbord - men så alligevel ikke, for også dengang skulle DSB bygge om for at kunne benytte lokomotivet.

Det lyder mærkeligt, hvis DSB ikke kan benytte samme koncept som Deutsche Bahn.

Hvor meget er det ombygget på f.eks. dobbeltdækker toget og 'Fætter BR' ??

/Henrik


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak