Surt opstød om ING.dk vedr IC4 (Generelt)
Jeg synes det er skuffende at ING.dk gang på gang viser sig sensationslysten som Ekstra Bladet på en liderlig dag. Ingeniører burde hævde deres faglige niveau og stolthed ved at holde sig til fakta og ikke løbe med en halv vind. Gang på gang har vi set overskrifter som denne nye:
DSB opgiver stor satsning med IC4-toget
Selvom der ikke er kommet noget officielt frem om det og selvom projektet så alligevel er fortsat. Og Kommentarerne fra de "menige ingeniører" nedenunder lader da bestemt ikke selv de værste af vore bidragydere noget tilbage i hånende nedgøren og selvhævdelse. Her er vi de rene englebasser!. Bortset fra at politik hele tiden bliver blandet ind i "sagligheden" idet alt offentligt pr definition er evnesvagt eller korrupt og al privat virksomhed drives af forfulgte uskyldigheder. Jeg må indrømme at jeg ikke har den store respekt for den sides objektivitet mere.
Hele DSB's IC4 projekt er en kæmpe skandale, derom kan der vist ikke herske megen tvivl.
Projektet er DSB's ansvar - hverken mere eller mindre. Og hver gang DSB har haft en mulighed for at komme ud af det, så har man forspildt denne mulighed og derimod givet Ansaldo en ny chance for at leverer. DSB har igennem hele forløbet hævdet at have en stærk kontrakt, men åbenbart ikke stærk nok til at hamle op med et inkompetent firma som Ansaldo - kontrakten er også DSB's ansvar - og den er nok ikke så stærk som hævdet !!!
DSB har endvidere under hele forløbet været mere lukket en en flådebase i Murmansk under den kolde krig, absolut intet sliber ud - det skaber rygter og myter, som kun DSB kan mindske, men man er åbenbart ikke så generet af dem, at man ønsker det.
Hvor mange ledende medarbejdere i IC4 projektet har været med fra start til nu - vist nok ingen, de er klogeligt flygtet bort - helt forståeligt.
/Henrik