Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

NY status fra ING.dk på ic4 (Generelt)

af Peter Christensen @, 23/8 2011, 19:53 (4845 dage siden) @ thomash

At sammenligne et indisk lokomotiv med et Europæisk der kører rundt i 1000 vis blandt meget store og et hav af private operatører, kan jeg ikke helt se pointen i, da de to ting ligger så langt fra hinanden. En BR 185 er et ganske fint lokomotiv, som også sagtens kan køres af en DSB lokomotivfører. Så vidt jeg er orienteret var DSB's krav at der skulle bygges ret meget om i førerrummet (ligesom alle andre ting DSB har fingrene i) og så faldt det til jorden. Set med mine øjne er det urimelige krav, og jeg tror simpelthen ikke på, at der med den mængde af 185'ere som kører rundt i dag, ikke er en eneste operatør som vil sætte spørgsmålstegn ved indretningen, hvis den er så ergonomisk forkert ifølge DSB's mening.

Helt enig i ovenstående betragtninger.
Når næste serie af materiel bestilles, så vil et krav være STANDARTMATERIEL i STANDARTUDFØRELSE. Det betyder at:
- designerne og arkitekter kan få lov at vælge togets udvendige bemaling. Samt farve på indvendige paneler og sædestof efter fabrikantens katalog.
- ingeniørerne bliver reduceret til en kontrollede rolle.
- økonomifolket må acceptere at leveringen sker på fabrikantens standartbetingelser.
Er det realistisk at tro at lokomotivførerne kan få lov at bestemme en hel masse, når alle andre hos DSB tvinges til at afgive indflydelse? Bevares, ønskes en anden stol, så hitter man nok ud af det, men regn ikke med mere.
Set i lyset af DSBs seneste underskud, så skal der nok ske en vis forventningsafstemning til hvormeget "pilleri" DSB kan tillade sig.

Omkring DD og fætter BR, så er begge "ting" lånt.
Derfor kan DSB ikke pille ret meget. Et ATC-førerrumssignal er vidst alt hvad det kan blive til.

Er ligeledes helt enig med UTJ i at DSBs topledelse kan lægge "pres" på lokomotivførerne ved at bruge svenske lokomotivfører (med dansk/svensk SR osv). Kombineres med tyske lokomotivfører (fra det danske mindretal syd for grænsen), så bliver en del af Hr. Salmonsens medlemmer arbejdsløse. De overenskomstansatte er det relativt let at slippe af med (arbejdsmangel) - lidt sværer er det med tjenestemændene. Dog kan tjenestemændene jo overflyttes og mon ikke der findes nogle rigtige møgtjanser rundt om i DSB, som kan tilbydes disse tjenestemænd? An offer you can't refuse!


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak