Slut med togkaos på Sydbanen! (Generelt)
Ad det første, jeg har næsten uden undtagelse altid kunne tilslutte mig A P Møllers:
"lad ikke et tab ramme os, som kunne være imødegået ved rettidig omhu".
Det handler om forberedelse.
Mærsk er en driftsorganisation, hvor de efterhånden sidder med mange led i værdikæden... Så det har stor kontrol med det meste som påvirker deres arbejde. Men de er også den større spiller på deres branche.
Tja, brug af underleverandører er også ganske udbredt på lyseblå stue.....og det kan tage mange former.
En ganske klassisk udgave er at et skib chartres med besætning. Dermed vil en anden reder og en teknisk manager for skibet skulle sørge for at leve op til det aftale med lyseblå stue. Reelt skal lyseblå stue blot finde noget last og sende nogle penge afsted til firmaet hvorfra skibet chartres. Alt det trælse med SOLAS, MARPOL, ISPS, MLC er i et sådan tilfælde lyseblå stue lidt ligemeget - andet end at de nævnte konventioner skal overholdes.
Hvis skibet (og deres landorganisation) ikke kan hitte ud af at leve op til de stillede krav, så kan aftalen opsiges med al det bøvl det giver; der skal jo nok findes et erstatningsskib, ladningsejere informere etc.
En anden klassiker er bygning af nye skibe og ombygninger af skibe/borerigge. Lad mig sige det sådan: værfterne får ikke frit løb.....for så stor er pengekassen heller ikke. Som alle redere har lyseblå sine ønsker og de er ikke gratis, men ofte ser business case'en rimelig ud, så det accepteres.
Det pudsige ved BDK er blot:
- er det billigste tilbud nu også det billigste?
- er beskrivelsen af jobbet og tilhørende dokumentation god nok?
- hvor godt er BDKs overblik?
Men jeg er helt enig i at "intet tab bør ramme os, som kunne være imødegået ved rettidig omhu. Lad dette være et løsen for hele Vor organisation" kunne være spændende for BDK. Selv på lyseblå stue går snakken på hvad det "tab" er.....men konsensus er at det handler om store penge (skibe, som synker. Skibe, som går på grund og skal slæbes fri + reparation, tabte ankre, "Bilka-buler" pga. dårlig anduvning af kajanlæg og tilsvarende af samme skuffe).
Hvordan BDK vil definere et "Tab" vil være en selvstændig diskussion.