Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Slut med togkaos på Sydbanen! (Generelt)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 3/10 2021, 02:42 (1239 dage siden) @ TWB

Alt andet lige så ee det at få godstog over en bro nok ingeniørtmæssigt mere udfordrende end en ren vejbro.

Så det er nok mest sandsynligt at jernbanen på broen har været årsag til at konsortiet blev sat fra bestillingen.

Det er godt nok spekulation på intet grundlag der vil noget!

Det her er et stjerneeksempel på hvordan diskusioner her kører helt af sporet.

Det starter med at der ytres tvivl om hvorvidt vejdirektoratet kan styre jernbaneprojekter.
/Grundkursus i projektledelse start
Ethvert projekt er opdelt i faser. Det er dette projekt også.
Med den grove fil:

  • Byg en bro der kan bære både en 2x2 sporet motorvej med nødspor og en dobbeltsporet jernbane
  • Etabler motorvej på broen samt tilslutningsanlæg
  • Etabler jernbane på broen samt tilslutningsanlæg

Disse 3 faser kan så opdeles yderligere naturligvis. De to sidste kan i høj grad udføres samtidig.
På nuværende tidspunkt er man kun igang med den første hovedfase. Heradskiller projektet sig ikke fra de talrige vejbro projekter som Vejdirektoratet har stor erfaring i og åbenbart er ret gode til at udføre til tiden og til budget.
/Grundkursus i projektledelse slut
Ud over nogle ekstra dragere til banen, afviger denne bro jo ikke fra så mange andre broer Vejdirektoratet har bygget. At der beregneingsmæssigt er nogle andre forhold for banebroer end vejbroer er jo forlængst afsluttet ved det ingeniørforma der har projekteret, beregnet og dimensioneret broen. De har anvist dimensionerne på banedragerne. Herefter er det "same shit" at bygge dem som vejdragerne.
På nuværende tidspunkt har det mest karakter af et broprojekt.
Her er der så en entreprenør der har haft forskellige udfordringer (Corona relateret mener jeg faktisk) så opgaver har taget længere tid en planlagt. Det sker i ethvert projekt og man indregner altid lidt "reserve" til den slags. Det viser sig også ofte, at aktiviteter, man oprindeligt havde tænkt skulle ske efter hinanden, i en eller anden grad kan køre parallelt og derved vindes tid.
"It ain't over until the fat lady sings!"
Så nej - projektet har ingen (jernbane)aktiviteter endnu som Vejdirektoratet ikke har erfaring med.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak