Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

HH-forbindelsen - Information til offentligheden (Trafikpolitik)

af P.Jensen, 3/1 2021, 06:56 (1424 dage siden) @ William Skov

Europasporet - hvor langt ned i undergrunden skal det for ikke at give rystelser som der klages over ved Metroen? Et lille metrotog er af en noget anden vægtklasse end et langt godstog, der tilmed larmer mere. Igen hvorfor skal man tage gods - som næsten 100% ikke er Danmark vedkommende - igennem centrum af København? Hvor i verden har man bevidst anlagt en godsbane direkte under centrum af en by af Københavns størrelse??

Længde af godstog - jamen mange tog - måske de fleste - starter eller slutter ikke i Marchen og Malmö. De kommer længere sydfra eller skal længere op i Sverige. Skulle de så deles og opformeres på hver side af Danmark? Men derfor kan man godt gøre klar til 1000 meter godstog, således at den danske strækning er klar til når den tyske og svenske engang bliver det.

Og nej, det er ikke kun svenskerne der er interesseret i flere forbindelser, men der skal være realisme i dem. Der er immervæk mange pendlere og passagerer til Kastrup over Øresund. Men en metroforbindelse hjælper ikke meget på kapacitetsproblemer over Øresund for godstog og tog videre end Malmö.

P.Jensen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype

Den 15. maj 1943 skrev Maskinchefen ved DSB - Civilingeniør Hedegaard Christensen - denne artikel om statsbanernes nye motorvogn litra MK til bladet Ingeniøren. Det første togsæt af litra Mk-FK blev leveret fra Frichs og Scandia samme år.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak