HH-forbindelsen - Information til offentligheden (Trafikpolitik)
I de tidligere svenske planer for højhastighedbaner, var det ellers lige netop det svenskerne planlagde - en højhastighedsbane fra Stockholm, som gaflede ud i Skåne til hhv Malmø og Helsingborg med en ny HH-forbindelse.
De planer er siden opgivet igen, og målet er nu udelukkende Malmø, da Danmark ikke har vist synderlig interesse for en ny forbindelse inden for overskuelig tid. Men hvis jeg husker ret (jeg kan ikke umiddelbart finde de gamle rapporter online mere), så var konceptet noget med et tog i timen via Malmø/Kastrup med endestation i Kbh og et tog i timen via HH, som fortsatte sydpå (med en rejsetid til Stockholm på ca 3 timer må forventes en markant stigende trafik). Men hvis Kbh skal med på den model, så kræver det også en ny bane ind langs Helsingørmotorvejen da kystbanen både er for langsom og for overbelastet.
Og set i det lys så løser Europasporet faktisk det problem bedre. Men det er desværre ret tydeligt, at det er et lokalpolitisk initiativ fra Landskrona Kommun, og måske derfor er deres tilslutning til en kommende højhastighedsbane en noget forkølet discountløsning, som kun forholder sig til de konkret planlagte første bidder af det kommende svenske højhastighedssystem (her Hässleholm-Lund), ligesom jeg også finder deres tilslutning i København mærkværdig med en satsning på en helt ulogisk "cirkeldrift" af regionaltog over den nye forbindelse og Øresundsbroen.
Og så aner vi midtbanens spøgelse igen....
--
Eskild