HH-forbindelsen - Information til offentligheden (Trafikpolitik)
Europasporet kommer ikke til at ske.....
Hvilken interesse har vi danskere i det overhovedet taget. Svenskerne synes det vil være rart med en forbindelse udenom Malmö som så til gengæld skal gennem (under) centrale dele af København.
Hvis man i stedet udvidede Kastrup lufthavn stationen som det også er planer om og så satte hastigheden til 100 km fra Kastrup til afgreningen før Hyllinge, ville antal kanaler kunne øges - og vel og mærke til alle typer tog og så er kapacitetsproblemet løst mange år ud i fremtiden.
Skånetrafiken planlægger med 10 regionaltog i timen i hver retning i 2040. Deres målsætning på Malmö-København hedder 100.000 daglige passagere i 2040, hvor der var 29.000 i 2019. Dertil kommer fjerntog.
Jeg går også ud fra at der stadig er tunnelrestriktioner for godstog, hvilket betyder at der ikke må være andre tog i tunnellen i samme spor når et godstog kører igennem tunnellen. Transporteres der farligt gods må der heller ikke være nogle tog i modsatte rør.
--
Mvh Anders