HH-forbindelsen - Information til offentligheden (Trafikpolitik)
Med 10 tog hver vej (excl. fjerntog og godstog) - dvs. et tog hver 6'te minut skal der en forbindelse mere over Øresund.
Lokaltog - som jeg forstår som det, vi i dag kalder Øresundstog- vil inkludere Göteborg som det er idag - via Lund/Helsingborg.
Tror ikke at man til/fra Stockholm vil køre udenom Lund og Malmö med tilsammen et opland på noget over 400.000 indbyggere. Der skal passagerer fra disse to stationer for at få frekvensen op på måske timedrift mellem Stockholm og København.
Men den løsning jeg foreslog med en 2 sporet godsforbindelse fra Ørestad til Malmö gods ville kunne løse kapacitetsproblemet. Tror svenskerne så ville lægge to spor mere til Malmö nedre....
Godstog kan køre via Ny Ellebjerg og udenom København Centrum og visse tog kan da bruge godsforbindelsen.
.
Mon ikke det ville være smartere at kigge på (regional-)togsmateriel, der kan transportere flere passagerer end de tog, der kører i dag, samt på mulighederne for at køre længere godstog, i første række 1000 meter tog Sverige-Danmark-Sverige.
Hvis svenskerne vil betale for anlæg af en metrolinje Malmö-København (Kastrup?) og/eller en jernbanetunnel til regionaltog Helsingborg-Helsingør, så værs´go´.
Hvorfor er det lige at folk i Danmark tror at det er helt ligegyldigt for os med bedre forbindelser til Sverige, og at det kun er svenskerne, der har interesse i dem?
Det gør folk heller hvis forbindelsen er relevant!
Men godstog under København er ikke relevant for os i Danmark.
Det gods vi måtte sende til Sverige kan rigelig være på den nuværende Øresundsbro.
Og persontog til og fra Sverige skal via Malmø og Lund hvis det skal have interesse for Sverige. Det er trods alt landets 3. største byområde.
Og det løser Europasporet ikke.
Vi ville heller ikke have at petsontog fra Sverige skulle passere helt uden om København. F.eks. hvis det skete via en forbindelse syd for Vallensbæk.
--