BRT-busser i stedet for tog? (Trafikpolitik)
Den omfartsvej har man talt om, siden jeg begyndte på Østbanen i 1985. Og hver gang et projekt har været fremme, støder det på fredningen af Tryggevælde Ådal - og går i dvale igen.
Ja - og problemerne for vejtrafikken er blot blevet større og større - men det har ikke givet særlig mange flere i togene på Stevns!
Vi tager lige et faktatjek i stedet for som sædvanlig blot at hive påstandene ud af røven og sætte et udråbstegn efter.Frem til 2014 oplevede Østbanen en kraftig passagervækst på over 20 procent på 10 år - formentlig fordi den netop tilbød et godt alternativ til de stadig mere overfyldte veje, og fordi Stevns i stigende grad er blevet udflytterområde med pendling mod Københavnsområdet.
Men både sporarbejder og hastighedsnedsættelser med længere rejesetider og forsinkelser til følge har siden fået passagertallet til at stå i stampe omkring den ene million. Fordi banen i den periode har udgjort et lige så upålideligt alternativ som bilen...
se fx https://faxe.netavis.nu/faldende-passagertal-paa-oestbanen/ (og læs nu artiklen i stedet for kun overskriften, som handler om et enkelt år)
Med andre ord - når ellers banen kører ordentligt, så tager den sin del af de voksende trængselsproblemer.
Kære Niels.
Jeg ved ikke hvad du mener med faktatjek når du skriver som ovenfor.
Thi det er ihvertfald ikke fakta for Østbanen!
Havde du taget de reelle passagertal for årene 2007 til og 2017 ville du have fået et andet billede:
2007: 794.000
2008: 848.000
2009: 911.000
2010: 968.000
2011: 1.018.000
2012: 1.059.000
2013: 1.059.000
2014: 1.064.000
2015: 1.096.000
2016: 1.074.000
2017: 1.083.000
Kilde: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.faxekommun...
Beslutningen om nedsat hastighed på Østbanen blev truffet i september 2019 og indført i december 2019.
https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=145835
Lille Syd fik udskiftet broer, nye skinner og køreledning mellem Næstved og Køge fra efteråret 2015.
Hvorvidt DSB kørte med MR-tog mellem Køge og Roskilde i den periode hvor strækningen mellem Næstved og Køge var lukket - ved det ikke.
Men var det ikke tilfældet kan det ikke have haft særlig stor betydning.
Det giver ikke meget mening at tage Østbanen fra f.eks. Faxe ladeplads eller Rødvig til Køge og skifte til DSB for at køre mod Næstved når der er bus mellem Faxe Ladeplads og Næstved som ville være hurtigere.
De eneste korrekte i din avisartikel er om benzinpriserne. De var dengang faldet til 10.00 kr.
Da jeg tankede i går kostede 1. L 95 oktan 10.09 kr.
Sammenholdt med at nyprisen på biler er faldet pænt i de sidste 3-4 år, har du forklaringen på de nedadgående passagertal.
Og Østbanen tilvælges / fravælges primært ud fra den enkelte rejsendes behov, muligheder og ikke mindst pris på hvad rejsen koster (bil el. tog).