BRT-busser i stedet for tog? (Trafikpolitik)
Udviklingspotentiale - det er vist begrænset hvad de 2 kommuner (Stevns & Faxe) kan præstere af udvikling.
Bosætning er vel også udvikling, og den har været ganske synlig i Østbanens opland. Først kom S-toget til Køge, så øgedes S-togsfrekvensen, og nu kommer den hurtigere regionaltogsforbindelse til København via Køge Nord.
Og hver gang rykker Østbanens opland nærmere til Hovedstadsområdet, målt i rejsetid med tog.
Hvilke områder udover langs Kystvejen fra Køge, i byerne Hårlev, Karise, selve Faxe by og i Faxe Ladeplads sker der noget ?
For de to sidstnævnte gør det sig sikkert gældende at de relativ let kan komme ud til Sydmotorvejen.
Men man skal også betænke at borgerne er stillet i udsigt at få en omfartsvej - den koster vist omkring ½ mia. kr. Skal samfundet så yderlige bekoste ½-3/4 mia kr på tog til de ca 40.000 borgere som kan få glæde af disse 2 ting?
I den sidste ende er der tale om prioriteringer og her er der givet andre steder som kan påvise store behov end at få løst 2 problemer samtidigt.