BRT-busser i stedet for tog? (Trafikpolitik)
Hvilke områder udover langs Kystvejen fra Køge, i byerne Hårlev, Karise, selve Faxe by og i Faxe Ladeplads sker der noget ?
For de to sidstnævnte gør det sig sikkert gældende at de relativ let kan komme ud til Sydmotorvejen.
Både Karise og Faxe har udvidet med pænt mange udstykkede grunde (hvor der er bygget huse, der beboes) siden årtusindskiftet. Mest markant er vel Permatopia i Karise. Jeg kender ikke til Hårlev og Faxe Ladeplads.
Et djævlens advokatspørgsmål! Ønsker vi som samfund længere at folk bosætter sig i de mindre byer og ude på landet?
Udviklingen mange steder i Udkantsdanmark er vel at befolkningen her bare bliver ældre og ældre og de bidrager i mindre og mindre grad til samfundet.
For at undgå diverse bemærkninger fra ihærdige debattører - jeg har INGEN mening eller holdning til dette - bor selv på landet og hører til den ældre generation. Men det er dyrt at have sådan en som undertegnet boende ude på landet eller i mindre bysamfund.
Men du har ret, både Faxe og Faxe Ladeplads har rimelig nem adgang til Sydmotorvejen/Køge Bugt motorvejen - som du mener er godt fyldt i forvejen.
Men man skal også betænke at borgerne er stillet i udsigt at få en omfartsvej - den koster vist omkring ½ mia. kr. Skal samfundet så yderlige bekoste ½-3/4 mia kr på tog til de ca 40.000 borgere som kan få glæde af disse 2 ting?
I den sidste ende er der tale om prioriteringer og her er der givet andre steder som kan påvise store behov end at få løst 2 problemer samtidigt.
Omfartsvejen er mest til glæde for stevnsboerne og Køge. Det er minimalt, hvad det betyder for beboerne i Hårlev, Karise, Faxe og Faxe Ladeplads. Men også denne omfartsvej giver bedre adgang til motorvejen og dermed mere trængsel på denne.
Det afhænger vel af om det er den nordlige eller sydlige løsning man vælger.