BRT-busser i stedet for tog? (Trafikpolitik)
Eksemplet fra Sverige er Malmös "BRT", som ikke er meget anderledes end de særskilte busbaner eller bustracéer i København.
Skånetrafikens Van Hool "BRT" (set bagfra) ved Malmö Centralstation 23.09.2018 (nm).
Eksemplet fra UK er en "gammeldags" sporbus; et system, man i visse byer Tyskland og Frankrig atter har forladt til fordel for traditionel busdrift eller sågar letbane.
Vi taler her overvejende om by-systemer, og det påtænkte BRT-anlæg i Aalborg er således også et "by-system" (som ikke må sammenblandes med det førerløse minibussystem derååp).
På Østsjælland handler det om en enkeltsporet bane "ude på landet", hvis tracé - inkl. grøfter på begge sider - gennemsnitlig er 8 m bred, hvor der skal være "krydsningsmuligheder", og alm. veje skal skæres, og hvor man vil opretholde en gennemsnitlig rejsehastighed (køreplanhastighed) på 50-60 km/t - i al slags vejr .....
M.v.h.
Niels