BRT-busser i stedet for tog? (Trafikpolitik)
De 660 mio.kr., der nævnes som prisen for en modernisering af Østbanens spor, og som allerede "har skræmt livet af mange", er et absolut foreløbigt overslag. Overslaget rummer det "obligatoriske usikkerhedstillæg" på 50%, så det nøgne overslag udgør 440 mio.kr.
Men her & nu synes jeg, man skal slå lidt koldt vand i blodet og afvente regionens nærmere projektanalyse hen under sommeren. I min optik bør en spormodernisering være en velkendt og relativ ukompliceret projekttype med begrænset risiko. Der skal jo hverken eksproprieres, rettes kurver ud, elektrificeres eller etableres dobbeltspor etc.
De seneste spormoderniseringer ved privatbanerne har stort set ikke medført forbrug af "usikkerhedstillægget". Hvorimod usikkerhedstillægget i sagens natur vil være "meget usikkert" ved et first-mover projekt som BRT på landet.
BRT-analysen, der skal være færdig samtidig med regionens projektanalyse, vil givetvis rumme en vis risiko for "fiasko" for vor profileringsivrige transportminister. Så skal vi i det mindste ikke hjælpe ham med at få æren for BRT-projektet i Aalborg - hvis snoren altså skal klippes i hans tid?
M.v.h.
Niels