Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

BRT-busser i stedet for tog? (Trafikpolitik)

af Pyloriis, 14/2 2020, 13:17 (1745 dage siden) @ ThomasTT

Gode Pyloriis,

I "min tid" var Østbanens strækningslængde kun 50 km! Hvor kommer resten fra?


Kære Niels

Du har ret - 30,6 km fra Køge til Faxe Ladeplads og 20 km mellem Hårlev og Rødvig.


I øvrigt skal passagertal vel ses i relation til befolkningsunderlag samt egnens udviklingspotentiale, når man vurderer et offentligt infrastrukturgode, som en jernbane er.


I Stevns og Faxe kommuner er der vel op mod 40.000 borgere som kunne have glæde af Østbanen.
Hvordan det ser ud i Nordsjælland ved jeg ikke. Her er det lidt vanskeligere at vurdere ud fra indbyggertal og afstanden til lokalbanen om den er relevant.

Udviklingspotentiale - det er vist begrænset hvad de 2 kommuner (Stevns & Faxe) kan præstere af udvikling.


Så altså ingen investering i udvikling, hvor der ikke er udvikling. Dog gerne en masse asfalt, så flere biler kan komme ud på motorvejen og sinke alle. Indtil motorvejen så må udvides, men når først den situation er opstået kan motorvejsudvidelser præsenteres som rentable - fordi man har undermineret alternativet. Det er Ebberød Bank.

Man kan næsten se komikken. Om 10-20 år er boligpriserne steget og tusindvis af især børnefamilier flytter længere ud.

Gør de det?
Hvis der ikke er skoler og mulighed for job andet end i de større byer - så må de tilbage til en 2-v.

Motorvejene er ufremkommelige. Man overvejer måske at gøre noget ved banekapaciteten ind til kbh fx ifm et kattegatprojekt eller andet. Direkte tog til faxe/stevns bliver en mulighed. Men nej. For den blev jo asfalteret syv år tidligere. For at spare penge. Dog måtte transportministeren erkende at besparelsen udeblev pga en helt og aldeles uventet og chokerende passagertilbagegang, da man overgik til busser. Det kunne ikke forudses.

Problemet er at der er kommet flere på Stevns i de sidste 20 år - men ikke mange flere i toget! Så folk ser det tilsyneladende ikke som et voldsomt attraktivt alternativt. Ellers ville togene på Østbanen være overfyldet med 2 mio rejsende pr. år. Hvorfor er det ikke tilfældet?


Da bane til kbh nu ikke var en mulighed udvidede man i stedet motorvejen til 22 spor. Det kostede mange milliarder pga på pladsmangel, ekspropriationer og enorme støjgener. Desværre gjorde det kun tingene værre. Det viste sig, at alle de mange biler også skulle væk fra motorvejen. Hvem kunne have forudset det. Kommunerne er nu ved at lukke en stribe skoler for at finansiere ekstra spor på tilkørselsvejene. Det skaber problemer med fraflytning, og så er der ingen udvikling og er der ingen udvikling skal der ikke investeres.

Sådan sker det jo allerede i mange kommuner i Udkantsdanmark. Jeg advokerer ikke for at det er lykken - men som jeg har beskrevet det tidl. er der altså mange knapper man kunne trykke på - HVIS viljen var tilstede.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak