BRT-busser i stedet for tog? (Trafikpolitik)
Det er meget enkelt hvis man godt vil have folk til at vælge toget – der skal være et tog. Og der skal være et tog i dag, i morgen, om et år og om 10 og 20 år. Når man begynder at se efter baner der kan nedlægges vil det jo helt tydeligt blive set i ejendomsmarkedet også og have betydning for hvem der bosætter sig der. Det kan også føre til affolkning og det har så også sine problemer.
Efter Østbanen hvad er så den næste bane regnearkene kommer efter? Nakskov? Slagelse–Tølløse? Nykøbing S? Noget i Nordsjælland? Startede man forfra kunne man givetvist gøre tingene anderledes, men i dag er der en masse der har bosat sig hvor de har fordi der er et tog. Det kan så være at de kører i bil på arbejde, men at deres børn bruger toget. Eller at de pendler med toget og bruger bil i fritiden. Når man så fjerner banen ændrer man jo grundlæggende på deres hverdag – nogle kan bare flytte og nogle vil et reelt velfærdstab. Det er det, der må være grundlaget for diskussionen.
Østbanen er tilstrækkelig tæt på København til at pendling kan betale sig, især med gennemgående tog fra Køge Nord. Ærgerligt at de ikke fandt en måde at lave overgang Østbanen - Ny Køge Bugt bane på Køge Nord.