Har jernbane i DK en fremtid?? (Trafikpolitik)
Hvis nye kabler og antenner er dyre og et stort problem, så burde det være muligt at finde nogle brugt. I den seneste tid har DSB skaffet sig af med: IC2, IC4, Me, Ea, MR, og ICE TD alle sammen med ATC. Så der burde være masser af brugt ATC udstyr et eller andet sted. Da de kun skal bruges relativt kort, så er det ikke nødvendighed at købe nyt.
Dels skal du finde en operatør (DSB eller andre) som gerne vil sælge af sin egen reservebeholdning.
Dels skal udstyret stadig indbygges og det koster også. Særligt om skal lave en "FOC" (first of class). En FOC koster bare kassen, så medmindre du har en god sponsor eller en stor, homogen serie, så giver det ikke mening.
Men lad os da lege med tanken at noget brugt ATC udstyr skal indbygges i nye tog.
Der går ikke mange sekunder til at leverandøren af de nye tog fralægger sig ethvert ansvar for funktionalitet.....medmindre han betales rigtig, rigtig godt (noget med risikovurdering og dækning).....og så ender operatøren med selv at indbygge brugt udstyr og tage al bøvlet med godkendelser.