Har jernbane i DK en fremtid?? (Trafikpolitik)
Så vidt jeg har forstået det, så skal ALLE have ERTMS temmelig snart i hele EU. Det som er stopklodsen er DK-STM som er dyr og kun skal bruges i DK
"temmelig snart" er vist reelt nok indenfor de kommende 20-30 år (nogle lande 40). Udfordringen er at ERTMS Level 2 er "blevet for dyrt", uden at det reelt giver merværdi, og flere lande begynder derfor at kigge på ERTMS level 3 (endnu mindre infrastruktur i marken)- og sågar førerløse tog.For grænseoverskridende trafik er der fokus på ETCS, men det kan sådan set godt håndteres i markedet. Har selv haft fornøjelse at stå under en TRAXX MS3 med ETCS og hele 7 forskellige STM antenner monteret.
Den danske STM er dyr. Ikke fordi prisen nødvendigvis er høj, men fordi konceptet med at købe gennem Banedanmark er baseret på, at man kan genbruge kabler og antenner fra ATC. Kan man ikke dette, skal de købes til markedspris.
Samlet bliver den danske STM løsning så dyr at den ikke kan tjene sig hjem, i den periode du skal bruge den.Altså: Hvis en kommerciel operatør skal investere i en STM boks, så vil operatøren tabe penge på det. Vælger man en afskrivning man har råd til, vil andre operatører kunne komme, når STM boksen ikke skal anvendes længere, og kunne tilbyde at køre billigere.
Samtidig er det lige nu ret bøvlet at få godkendt et el-lokomotiv med ETCS i Danmark, da der kræves en elektrificeret ERTMS strækning med overkørsler, og den særlige danske variant af ERTMS....
Lasse
Tak Lasse for et godt input.
Enten taler politikerene med to tunger eller industrien er smart og opsat på en fed fidus.
Med en udgift for hele EU for et signalsystem som det planlagte i Danmark på den anden side af 1.000 mia. Kr kan det ikke undre at man fra de vel 2-3 virksomheder som reelt kan byde ind på opgaven, næppe selv foreslår enklere løsninger.
Og "grænseoverskridende" togdrift som de nationale togselskaber næppe er interesseret, betyder at vi forbrugere kommer til at vente mange år på transkontinentale togforbindelser.