Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Har jernbane i DK en fremtid?? (Trafikpolitik)

af Schienenwolf, Læsø, 6/12 2019, 11:01 (1816 dage siden) @ Pyloriis

Rød blok i folketinget ser gerne at flere taget toget – specielt jo mere rød man er.
Tanken er da også sympatisk – men er den realistisk?
I 2015 – jf. artikel i Politiken – pendlere mere end 155.000 ind mod Hovedstaden fra Sjælland og omkring 25.000 fra resten af landet.
https://politiken.dk/oekonomi/bolig/art5577415/Hver-anden-pendler-til-job-i-København

Motorvejene ind mod København (Køge Bugt / Holbæk / Hillerød / Helsingør) er trods udvidelser i de sidste 15 år fortsat store flaskehalse.

Biltrafikken stiger med 2-3% på motorvejene pr år. Så ovenstående tal er i dag højere. Flere og flere pendlere relativt langt – især på Sjælland.
https://politiken.dk/indland/art6336138/Vi-pendler-mere-end-nogensinde

Så skulle forholdene forbedres ved at f.eks. 30% af disse pendlere (ca 180.000) kom over i toget og i Hovedstadsområdet kunne komme videre med max et skift til f.eks. Metro / bus / Letbane – er det så en mulighed med det skinnenet der er på Sjælland i dag?

Hvis togdrift ind mod København (og i princippet Aarhus og Odense) skal være attraktivt, skal det være stabilt, køre med høj hyppighed og med sikkerhed for en siddeplads og en rimelig komfort samt have en høj hastighed med relativ få stop.

I dag har DSB max 10% af pendlerne fra de sjællandske kommuner ind mod Hovedstaden.

Ville en øgning derfor med min. 50.000 ekstra passagerer dagligt overhovedet kunne lade sig gøre med det nuværende skinnenet?

Hvis vi virkelig ønsker en ”grøn” omstilling – ja så skal vi ikke kun kikke på om skinnenettet kan klare opgaven – men stille krav til offentlige såvel som private arbejdspladser, om at de skal placeres nær et sted hvor man nemt kan komme til med tog (alm. jernbane. / Metro / Letbane / S-tog). Se nedenstående:

I ing.dk i dag:
Dårlig byplanlægning øger pendlingen
”Høreapparatproducenten Widex er et godt eksempel på, at Danmark har fejlet, når det gælder selv de områder, hvor forskerne i årevis har fortalt os, at vi har mulighed for at nedbringe udslippet af drivhusgasser. Widex ligger i Allerød Kommune tæt på en motorvejsafkørsel, men 5 km fra nærmeste S-togs-station.
Forskningen viser ellers entydigt, at når arbejdspladserne ligger tæt på, hvilket vil sige under ca. 700 meter, fra en togstation, tager flere medarbejdere offentlig transport.
Omvendt naturligvis, hvis virksomheden ligger op ad en motorvej, som ikke er blot er tilfældet med Widex, men hele vejen op langs E45 i Østjylland.”
https://ing.dk/artikel/daarlig-byplanlaegning-oeger-pendlingen-230731


Dertil kommer, at det ikke er tilstrækkeligt, at arbejdspladsen ligger tæt på en station (700 meter eller derunder). Hvis nogen vil "stille krav" med henblik på at få mange flere til at bruge toget og ikke have bil, så skal de også stille krav til arbejdstagerne om, at de skal bo 700 meter eller derunder fra stationen, så toget bliver konkurrencedygtigt, og være indstillet på hyppigt at flytte til et sted, hvor begge krav er opfyldt, i takt med at både mand og kone skifter job (typisk hvert 4. år).
At det skulle være noget "svigt", at Widex ligger, hvor virksomheden hør, og at det ikke er et lige så stort svigt, at medarbejderne har valgt at bo, er ren og skær virksomhedsudhængning af ingeniøren.dk, endda forstærket af en udskammende løgn om, at det har nogen som helst målbar betydning for klimaet, at virksomheden har valgt at placere sig, hvor den har. Ingeniøren.dk er en politisk og klimareligiøs propaganda-sprøjte.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
Veterantog kalenderContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak