Har jernbane i DK en fremtid?? (Trafikpolitik)
Ville en øgning derfor med min. 50.000 ekstra passagerer dagligt overhovedet kunne lade sig gøre med det nuværende skinnenet?
Lige et par kommentarer som en slags overspringshandling i fredagens arbejdsopgaver...
Der er plads til flere tog - og længere tog i de nuværende køreplaner. Efterhånden som kapaciteten på nettet øges gennem ERTMS (i al fald potentielt muligt, men nok endnu ikke finansieret), kan kapaciteten øges.
Meget generelt set kan der i dag køre et tog hvert fjerde minut med op til 180 km/t. Med ERTMS og nye strækninger kan man med ned til 90 sekunders togfølge køre 200/250 km/t. Der er i kravene til Signalprogrammet og de bagvedliggende analyser inden infrastrukturinvesteringerne i 2009 og 2013 indarbejdet et krav om kapacitet til mindst dobbelt så mange passagertog som i 2009 (hvor der vist endda kørte flere end i dag) og op til tre gange så mange godstog.
DSB definerede i 2011, at man basalt set kunne håndtere dobbelt så mange rejsende, hvis togene blev længere ( og højere). Eksempelvis kører DSB i dag med 4-5 DD vogne pr stamme hvor der med de nye Vectron lokomotiver vil være krav om max 8 vogne (og altså 400-500 ekstra siddepladser pr afgang, hvis man køber flere DD vogne).
Helt basalt er ideen med Togfonden at hvis man udvider antallet af siddepladser i den danske togflåde med 70%, vil man kunne køre 48% flere afgange og befordre dobbelt så mange passagerer.
Dvs: Der er plads til flere tog allerede nu. Der er mulighed for at gøre togene længere (og højere). Jernbanen kan transportere dobbelt så mange rejsende som i dag - uden at man udnytter den kapacitet, som der planlægges efter at få.
Det er bare at komme i gang
/Lasse
Tak for noget konkret.
Problemet med dit svar er at du måske godt kan få tog til på Sjælland at køre selv med 90 sekunders interval - men når de når på Hovedbanegården - HVAD SÅ?
Allerede nu er kapaciteten ved at være opbrugt.
Nogle har placeret S-tog i den ene side af Hovedbanegården, andre har gravet Metro ned - så mulighederne for at få alle disse tog videre er vist beskedent.
Og fint nok at de enkelte tog kan forlænges - men skal tog være et alternativ til morgen og eftermiddagspendlere handler det lige så meget eller måske mere om hyppighed.