Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Har jernbane i DK en fremtid?? (Trafikpolitik)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 9/12 2019, 09:44 (1810 dage siden) @ esni

Så vidt jeg har forstået det, så skal ALLE have ERTMS temmelig snart i hele EU. Det som er stopklodsen er DK-STM som er dyr og kun skal bruges i DK

"temmelig snart" er vist reelt nok indenfor de kommende 20-30 år (nogle lande 40). Udfordringen er at ERTMS Level 2 er "blevet for dyrt", uden at det reelt giver merværdi, og flere lande begynder derfor at kigge på ERTMS level 3 (endnu mindre infrastruktur i marken)- og sågar førerløse tog.

For grænseoverskridende trafik er der fokus på ETCS, men det kan sådan set godt håndteres i markedet. Har selv haft fornøjelse at stå under en TRAXX MS3 med ETCS og hele 7 forskellige STM antenner monteret.

Den danske STM er dyr. Ikke fordi prisen nødvendigvis er høj, men fordi konceptet med at købe gennem Banedanmark er baseret på, at man kan genbruge kabler og antenner fra ATC. Kan man ikke dette, skal de købes til markedspris.
Samlet bliver den danske STM løsning så dyr at den ikke kan tjene sig hjem, i den periode du skal bruge den.

Altså: Hvis en kommerciel operatør skal investere i en STM boks, så vil operatøren tabe penge på det. Vælger man en afskrivning man har råd til, vil andre operatører kunne komme, når STM boksen ikke skal anvendes længere, og kunne tilbyde at køre billigere.

Samtidig er det lige nu ret bøvlet at få godkendt et el-lokomotiv med ETCS i Danmark, da der kræves en elektrificeret ERTMS strækning med overkørsler, og den særlige danske variant af ERTMS....

Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Nakskov Sukkerfabrik
Nakskov Sukkerfabrik

Nakskov Sukkerfabrik blev opført i årene 1882-83 og er i dag den sidste overlevende sukkerfabrik på Lolland. Læs her om fabrikken med de tilhørende saftstationer samt det omfattende roebanenet og de mange smalsporede damp- og diesellokomotiver.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak