Har jernbane i DK en fremtid?? (Trafikpolitik)
Godstrafik mellem indenlandske destinationer har vist kun begrænset fremtidsudsigter.
Her vil lastbiler altid være hurtigere og billigere.Men gods i transit - her især de mere end 5 mio lastbiler som årligt ankommer til Danmark- kunne med fordel sendes via jernbane mellem Nordjylland og Padborg respektive Øresund og Nykøbing Falster.
De ville virkelig aflaste vores motorveje og reducere udgifterne til vedligeholdelse markant. Dertil kommer at antallet af alvorlige uheld kunne markant reduceres.
Nu var trængselsproblemer én af dine oprindelige spørgsmål/observationer, og har man prøvet at pendle via E45 er det nemt at finde årsagen til trængselsproblemerne dér: en endeløs række af lastbiler i transit mellem Norge/Sverige og den Tyske grænse. Hertil tilsat et ikke uvæsentligt antal sær-transporter på åndsvage tidspunkter.
Så at flytte transitgods væk fra vejene, gerne ved at sætte prisen uforholdsmæssigt højt, vil ikke bare reducere udgifter til vedligehold men, endnu vigtigere, reducere næsten alle trængselsproblemer på E45.
Men hér har jernbanen jo spillet sig selv skakmat, systemskifte i Fredericia, retningsskifte i Aarhus, retningsskifte i Hjørring... det er til at tude over, men det problem kommer vi desværre til at løse med asfalt.