Kattegat - jernbanedelens interne rente (Trafikpolitik)
Vi skal huske at kravet om en intern rente, at man regner samfundsøkonomi, alene er en påduttet klausul, som politikerne har accepteret. De kunne sige "skråt op"
Ja, og det gør de da også, om ikke ofte, så i hvert fald en gang imellem. Det sker formentlig typisk, når der indgås "forlig", hvor "alle skal have noget for at stemme for".
Kraka oplister nylige projekter for 7,7 mia. kr. med en intern rente under de 4% (side 6):
Heraf:
Letbane på Ring 3: Pris 4,5 mia. kr., intern rente negativ
Ombygning af Fynske motorvej syd om Odense etape 2: Pris 1,4 mia. kr., intern rente 3,0%
Jerne station: Pris 0,1 mia. kr., rente 2,3%
Udbygning af Helsingørmotorvejen (Hørsholm S - Isterød) - etape 2: Pris 0,8 mia. kr., intern rente 1,5%
Ny jernbane til Aalborg Lufthavn: Pris 0,3 mia. kr., intern rente 0,3%
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"