Kattegat - jernbanedelens interne rente (Trafikpolitik)
En ren vejbro vil have en intern rente på 6,8%. Så den den vil være en ret god forretning.
Men tager man jernbanen med, lander man på 0,3%. Og så taler vi om en ret dårlig forretning. Man skal over 4% for at have en god forretning på investeringen.
Det er ikke helt rigtigt. De 0,3% er den interne rente for jernbanedelen som en tilvalgsløsning.
Fra 2018-rapporten:
Sammenligningen foretages med højhastighedsbane på Sjælland. De omtaler et skrabet forslag hvor Holbæk - Kalundborg opdateres til kun 200 km/h, men anvender det ikke i sammenligningen.
Og så kan man spare Vestbroen (49,2 mia.) ved at inddæmme (og delvis frasælge) Svanegrund, med en kort tunnel til Samsø i stedet.
Og, forresten
https://www.youtube.com/watch?v=FJvsohG4-V8