Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kattegat - jernbanedelens interne rente (Trafikpolitik)

af tgpsen, 2/9 2019, 00:05 (1912 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af tgpsen, 2/9 2019, 00:52

En ren vejbro vil have en intern rente på 6,8%. Så den den vil være en ret god forretning.

Men tager man jernbanen med, lander man på 0,3%. Og så taler vi om en ret dårlig forretning. Man skal over 4% for at have en god forretning på investeringen.

Det er ikke helt rigtigt. De 0,3% er den interne rente for jernbanedelen som en tilvalgsløsning.

Fra 2018-rapporten:

[image]

Sammenligningen foretages med højhastighedsbane på Sjælland. De omtaler et skrabet forslag hvor Holbæk - Kalundborg opdateres til kun 200 km/h, men anvender det ikke i sammenligningen.

Og så kan man spare Vestbroen (49,2 mia.) ved at inddæmme (og delvis frasælge) Svanegrund, med en kort tunnel til Samsø i stedet.

Og, forresten
https://www.youtube.com/watch?v=FJvsohG4-V8


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Nye jernbanestationer på Roskildebanen

Nye jernbanestationer på Roskildebanen. Pris 110 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak