JP mener: Dybt latterligt at tale om “lyntog” (Trafikpolitik)
Jeg tror det er fordi de fleste passagerer over Storebælt i dag er Fyn–Sjælland og kun i begrænset omfang er Sjælland–Jylland. Der er tog fra København der kobler vogne af i både Odense og Fredericia (og også nogle gange vogne til i Fredericia) simpelthen fordi der bare ikke er så mange der kører hele vejen. Det er også væsentligt billigere at køre med lyntog end med IC-tog på Orange billetter simpelthen fordi det samme sæde bliver solgt flere gange i et IC-løb end i et lyntogsløb.
Jokeren er så hvor mange nye passagerer man får aktiveret. Man vil pludseligt få de nye muligheder på København–Aarhus som man fik på Kbh–Skåne og Kbh–Odense med hhv Øresund- og Storebæltsforbindelserne. At der så er mange andre projekter med tilsvarende potentiale er så en anden sag (f.x. timemodellens forbindelser i Vestdanmark).